Nie milkną kontrowersje związane z wykorzystaniem w wystroju stacji centralnego odcinka II linii metra rysunków Wojciecha Fangora. Metro Warszawskie publicznie pyta autorów projektu koncepcyjnego w jaki sposób chcą zaspokoić roszczenia artysty.
O sprawie pisaliśmy już na początku czerwca. 90-letni Wojciech Fangor – światowej sławy artysta, którego rysunki w stylu op-art z geometrycznie przeobrażonymi nazwami stacji miały zdobyć ściany zatorowe stacji centralnego odcinka II linii metra – podał miasto stołeczne Warszawa i firmę Astaldi do sądu za naruszenie jego praw. W złożonym pozwie domaga się wstrzymania realizacji sztuki zatorowej w technice przez niego nieautoryzowanej i zasłaniania paneli reklamami.
Artysta krytykuje pomysł realizacji jego rysunków na taflach szkła zamiast trwalszej emalii. Fangorowi nie podoba się też przyjęcie jako podstawy projektu jego wstępnych szkiców, które nie oddają w pełni jego koncepcji oraz brak nadzoru autorskiego nad powstawaniem rysunków. Fangor swoje rozżalenie powtórzył pod koniec zeszłego tygodnia w wywiadzie dla Gazety Stołecznej.
Inwestor i wykonawca od początku przekonywali, że nie są stroną w sporze. Wcześniej przedstawiciele Metra Warszawskiego sugerowali, że w tej sprawie zawiniło konsorcjum firm Metroprojekt i AMC Chołdzyński, przygotowujące wielobranżowy projekt koncepcyjny dla centralnego odcinka, które zaproponowało wykorzystanie prac Fangora, następnie dokonując nieuzgodnionych z artystą zmian. Miejska spółka przedstawiła fragmenty z umowy, które określały technikę wykonania dekoracji ściennej oraz zawierały oświadczenie autorów projektu koncepcyjnego, że ich praca nie będzie naruszała praw osób trzecich.
Teraz Metro, po ostatnim wywiadzie Fangora, wystosowało publicznie list, w którym domaga się od autorów projektu koncepcyjnego odpowiedzi na dwa pytania: czy i w jakim trybie dokonano zmian w pracach Fangora oraz w jaki sposób zostaną zaspokojone roszczenia artysty. Miejska spółka zwraca uwagę na ludzki i etyczny wymiar sprawy. Zaprezentowane fragmenty z korespondencji zaprzeczają bowiem wcześniejszym wypowiedziom architekta Andrzeja Chołdzyńskiego, który zapewniał, że nic nie jest stracone i że wspiera w sporze Fangora. Prezentujemy niżej treść całego pisma.
List do Redakcji Gazety Stołecznej
w sprawie wywiadu z Panem Wojciechem Fangorem
Z uwagą przeczytałem wywiad z Panem Wojciechem Fangorem, światowej miary Artystą opublikowany w Gazecie Stołecznej z dnia 29. 06. 2012 r. dotyczący projektu wystroju ścian stacji metra.
Problematykę praw autorskich staraliśmy się wyjaśnić Panu Wojciechowi Fangorowi podczas spotkania w naszej firmie oraz w przesłanym liście. Zwróciliśmy się także o złożenie wyjaśnień do Konsorcjum BP Metroprojekt Sp. z o.o. (lider Konsorcjum) oraz AMC Andrzej M. Chołdzyński Sp.z o.o. – zwycięzców Konkursu i Autorów Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego (WPK).
Lider Konsorcjum wyjaśnił, że:
- „...w ramach realizacji WPK uzyskano od Pana Wojciecha Fangora autorskie prawa majątkowe do projektów graficznych metropolitalnych ścian zatorowych odcinka centralnego II linii metra...".
- „...WPK nie przewiduje wykonania metropolitalnych ścian zatorowych na stacjach wchodzących w skład centralnego odcinka II linii metra w technice wskazanej przez Pana Wojciecha Fangora w jego piśmie z dnia 11 kwietnia 2012 r. (tj. w postaci napisów wykonanych emalią na blasze)".
W świetle wypowiedzi udzielonych w wywiadzie przez Pana Wojciecha Fangora, my także oczekujemy od Konsorcjum publicznej odpowiedzi na następujące pytania dotyczące projektu ściany zatorowej:
1. czy i w jakim trybie została dokonana korekta dzieła Pana Wojciecha Fangora (napisy z emalii na blasze) na projekt Konsorcjum (sitodruk na szkle) sprzedany Inwestorowi za niemal 16 milionów złotych?
2. w związku z publicznie ogłoszonym roszczeniem Pana Wojciecha Fangora, w jaki sposób Konsorcjum – Autor Projektu ma zamiar zaspokoić to roszczenie?
Jestem przekonany, że opinia publiczna ma pełne prawo do uzyskania wyjaśnień, gdyż w odniesieniu do Pana Wojciecha Fangora oraz do Inwestora, sprawa jest naprawdę poważna, zarówno w aspekcie ludzkim i etycznym, jak i w wymiarze prawno-ekonomicznym.
Krzysztof Malawko, Rzecznik Prasowy
Zobacz fotogalerię z pracami Fangora