Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Co nowego w ofercie PKP PR?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, korespondent RK, 22 listopada 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Co nowego w ofercie PKP PR?
Paweł Rydzyński opublikował już na portalu Rynku Kolejowego analizę nowej, wchodzącej w życie 9 grudnia, oferty spółki PKP Intercity. Teraz czas na najciekawsze - jego zdaniem - nowości w ofercie pociągów osobowych uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne.

Każdy europejski przewoźnik kolejowy ma obowiązek opublikować nowy rozkład na miesiąc przed jego wprowadzeniem. Niestety tradycją stało się już jednak, że polskie spółki kolejowe nie wywiązują się z tego obowiązku; w tym roku na czas z opublikowaniem nowego rozkładu zdążono tylko w PKP Intercity. Ale to nie oznacza, że nowej oferty Przewozów Regionalnych nie można znaleźć w sieci. Można, chociażby poprzez wyszukiwarkę na stronie www.bahn.de. Analizując w ten sposób polską siatkę połączeń wyłania się - nie ma co tego ukrywać - w dużej mierze bardzo pozytywny obraz nowej oferty „osobówek” PKP PR.

Trzeba jednak zaznaczyć, że być może nie jest to ostateczny rozkład, a wszystko zależeć będzie od toczących się tradycyjnie do ostatniej chwili negocjacji między PKP PR i urzędami marszałkowskimi w sprawie wysokości dotacji.

Od kilku lat obserwuje się bardzo pozytywny trend. Po okresie masowego zamykania lokalnych linii następuje ich reaktywacja. Sławno-Darłowo, Ełk-Olecko-Suwałki, Ulikowo-Kalisz Pomorski, Piła-Wałcz, Rzeszów-Kolbuszowa, Opole-Kluczbork, Żary-Węgliniec, Żagań-Niegosławice - dużo tego było w ostatnim czasie... Wiele wskazuje, że za kilka tygodni (i miesięcy) do tej listy reaktywowanych odcinków będzie można dopisać kolejne.

Dwa z nich - na Dolnym Śląsku. Aż cztery pary pociągów mają pojawić się na odcinku Legnica-Lubin; trzy z nich codziennie, czwarta w dni robocze. Wygląda na to, że spełnią się wieloletnie zapowiedzi dolnośląskich samorządowców o bezpośrednim połączeniu kolejowym Wrocławia z Lubinem - od grudnia mają być trzy razy dziennie takie pociągi (z kierunku Wrocławia - jeden tylko w dni robocze). Jeden z nich ma w ogóle kursować w arcydługiej relacji Lubin-Międzylesie! Jeśli można mieć jakieś zastrzeżenia do obiegów, to może jedynie do tego, że ostatni pociąg z Wrocławia wyrusza trochę za wcześnie (o 17.55). Przestrzegamy jednak przed zbytnim optymizmem - latem tego roku w wyszukiwarce rozkładów (i to na stronie PKP) także pojawiły się planowane do reaktywowania połączenia Legnica-Lubin...

Druga planowana do ponownego otwarcia linia na Dolnym Śląsku to niezelektryfikowany, malowniczy odcinek Lwówek Śląski-Zebrzydowa. Liczba pociągów Jelenia Góra-Lwówek zwiększy się każdego dnia z dwóch do trzech, a każdy z nich pojedzie dalej, do Zebrzydowy (na linii Wrocław-Zgorzelec) i potem, co ważne, nie „na węzeł” do kolejarskiego Węglińca, lecz - zmieniając kierunek - do powiatowego Bolesławca.

Pociągi znów pojawią się także na linii Rzepin-Międzyrzecz. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich tras, tu obiegi składów są jednak - delikatnie mówiąc - kontrowersyjne. Z Rzepina pociągi miałyby wyjeżdżać o 6.40 i 11.30, w przeciwną stronę o 8.35 i 14.40. Taki układ pociągów z najwyższym trudem zapewni dowóz dzieci do szkół, bo o dojeździe do pracy marzyć już nie będzie można.

Dwie pary pociągów dziennie mają powrócić na trasę (Łódź Kaliska)-Zgierz-Łowicz. Pamiętając jednak częstotliwość odwoływania i przywracania połączeń na tym odcinku, można rzec tylko jedno: pożyjemy, zobaczymy, uwierzymy.

31 stycznia 2008 r. pojawią się pasażerskie składy na linii Bytom-Gliwice (przez Bytom Bobrek). Będzie ich aż 21 par, część tylko w dni robocze. Drugim aglomeracyjnym przedsięwzięciem na Górnym Śląsku będzie ożywienie (od 1 września 2008) odcinka Tychy-Tychy Miasto i uruchomienie, w szczycie z częstotliwością co 20 minut (!) pociągów Katowice-Tychy Miasto. W sumie na odcinku Tychy Miasto-Tychy ma kursować aż 46 par pociągów dziennie, z czego kilka będzie łącznikami na stację w Tychach (położoną na linii z Katowic do Bielska), a zdecydowana większość dojedzie bezpośrednio do Katowic.

Szefowie woj. zachodniopomorskiego chcą natomiast, by w letnie weekendy jechać koleją na wypoczynek nad Zalew Szczeciński. Trzy pary pociągów mają zapewnić połączenie Szczecina Głównego z Trzebieżą.

Przez cały rok pociąg (pospieszny z Wrocławia p. Poznań) kursować będzie też na odcinku z Olecka do Suwałk, ale ten „przypadek” omówimy przy okazji analizy pociągów pośpiesznych.
Na zdecydowanej większości pozostałych linii nie szykują się rewolucyjne zmiany w ofercie pociągów osobowych. Jest jednak kilka przypadków, które warto omówić. Po stronie minusów na pewno trzeba zapisać ograniczenie liczby połączeń na liniach Jaworzno Szczakowa-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Białystok-Czeremcha. Ta ostatnia - choć od pewnego czasu kursują tam ekonomiczne szynobusy - co rusz przeżywa wzloty (czyli nagłe uruchomienie kilku par połączeń) i upadki. Teraz to drugie. W grudniu liczba pociągów na tej trasie zmniejszy się z sześciu do dwóch dziennie (do Białegostoku oba pojadą rano, w przeciwną stronę po południu).

Na niekorzyść zmieni się obieg pociągów Toruń-Lipno-Sierpc. W tej chwili pierwszy z dwóch składów z Sierpca wyrusza do Torunia o 4.29. Od nowego rozkładu - dopiero od 10.44, czyli jest to kolejna linia, na której jedyne dwie pary pociągów nie zapewnią dowozu do pracy i szkoły (na odcinku Lipno-Toruń kursują dwa kolejne pociągi i tu sytuacja jest znacznie lepsza). Ciekawe, kiedy doczekamy się tam „oferty” podobnej do tej sprzed zawieszenia przewozów na linii Elbląg-Tolkmicko-Braniewo, gdzie pojawiał się jeden (!) pociąg, żeby było śmieszniej - w środku dnia.

Od kilku lat Dolny Śląsk uchodził za jeden z najsłabszych regionów w Polsce, jeśli chodzi o ofertę przewozów regionalnych. Od grudnia, jeśli potwierdzą się obecne zapowiedzi, stanie się chyba... jednym z najlepszych. I to nie tylko dzięki Lubinowi czy Lwówkowi. Do łask (który to już raz?) powracają „turystyczne” linie Jelenia Góra-Szklarska Poręba Górna i Kłodzko-Kudowa Zdrój. Na pierwszej przez cały rok (nie licząc sezonowych pociągów ze Szczecina czy Warszawy) kursować będą aż cztery pary pociągów (trzy z nich to bezpośrednie połączenia z Wrocławiem, a czwarte - z Poznaniem), na drugiej - trzy pary (dwie z Wrocławia, jedna z Poznania). Ciekawe, czy takie rozplanowanie obiegów jest receptą na to, by na liniach do Szklarskiej i Kudowy nie likwidować pociągów osobowych co kwartał?

Do nowości w tamtym regionie należy też przywrócony po latach pociąg Jelenia Góra-Zielona Góra (przez Lubań, Węgliniec, Żary). Więcej pociągów pojedzie z Legnicy do Kamieńca Ząbkowickiego, linią jeszcze niedawno mocno zagrożoną likwidacją. Na odcinku z Żagania do Niegosławic znów ma kursować popołudniowy pociąg zapewniający powrót z pracy i szkoły.

Z dwóch do czterech wzrośnie liczba pociągów osobowych między Żarami i Tuplicami. Przybędzie dodatkowe połączenie międzynarodowe Żagań-Forst oraz w wydłużonej relacji pociąg Legnica-Tuplice. Tym samym po paru latach Tuplice znów staną się stacją, na której pociągi będą kończyły bieg.

Właściwie w każdym zakątku Polski da się znaleźć linię, na której przybędzie pociągów osobowych. Białystok-Małkinia, Lublin-Chełm, Skawina-Oświęcim, Opole-Kluczbork (także w wydłużonej relacji do Namysłowa), Olsztyn-Braniewo... Latem w weekendy łatwiej będzie dojechać z Bydgoszczy przez Wierzchucin do Czerska.

Poza wspomnianymi, śladowymi przypadkami trudno znaleźć linie, na których oferta drastycznie się pogorszy. Miejmy teraz zatem nadzieję, że te zapowiedzi zostaną wdrożone w życie i że - w przeciwieństwie do lat ubiegłych - po dwóch-trzech miesiącach rozkład nie będzie już wywrócony do góry nogami...

\
* Fot. Marcin Napłoszek, www.galeria-skm24.lua.pl.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5