Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Co dostanie Inter Regio?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy, 11 października 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Co dostanie Inter Regio?
Kilka dni temu prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Ten akt prawny wejdzie w życie już za kilkanaście dni i choć głównym zamysłem ustawodawców było uproszczenie ścieżki inwestycyjnej w związku z Euro 2012, to uregulowania ustawy zmieniają m.in. definicję przewozów regionalnych. Jaki los czeka najlepszy tabor PKP PR, taki jak nowe składy ED74, w perspektywie planowanego wydzielenia spółki Inter Regio?

O tej sprawie głośno było już jakiś czas temu. Na mocy podpisanej przez prezydenta ustawy, pkt. 20 otrzymał nowe brzmienie: „regionalne przewozy pasażerskie - przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednimi województwami do najbliższych stacji węzłowych położonych na ich obszarze.” Tymczasem, zgodnie ze starym (ale wciąż jeszcze obowiązującym) brzmieniem ustawy, za przewozy regionalne uznaje się „przewozy pasażerskie w granicach jednego województwa lub realizujące połączenia z sąsiednim województwem”. Czy ta zmiana została wprowadzona w związku z planami utworzenia spółki PKP Inter Regio? Miałaby ona przejąć od PKP PR pasażerskie przewozy międzywojewódzkie. Oczywiste, że nie będzie mogła ich obsługiwać bez odpowiedniego taboru. Pojawia się więc pytanie, czy Przewozy Regionalne będą zmuszone przekazać nowemu podmiotowi swoje najlepsze lokomotywy i wagony? Dla wielu posunięcia włodarzy Grupy PKP są zupełnie niezrozumiałe.

- Wylano dziecko z kąpielą. Rozumiem intencje tych, którzy postulowali, żeby tę definicję zmienić, ale ci, którzy to zrobili, nie zauważyli bardzo poważnych konsekwencji oraz skutków ubocznych tego wszystkiego – mówi Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. Jego zdaniem nowa definicja spowoduje poważne problemy z finansowaniem poszczególnych przewozów. – Gdyby samorządy chciały wejść z koleją w większy konflikt, to zyskują bardzo silny argument, żeby tej kolei nie finansować. Ministerstwo ma określoną pulę pieniędzy na to, żeby dofinansować pociągi międzyregionalne, a takich połączeń będzie więcej. W związku z tym albo one nie pojadą, albo ministerstwo będzie musiało dołożyć więcej, czyli samo sobie strzeliło gola. W uzasadnieniu do tej ustawy jest napisane, że nie niesie ona żadnych nowych obciążeń dla budżetu państwa, co jest nieprawdą. Bo budżet państwa teraz finansuje przewozy międzywojewódzkie, a po zmianie ustawy będzie ich więcej – twierdzi Majewski. Nie zgadza się z nim rzecznik PKP SA, Michał Wrzosek: - Ta definicja nie powoduje zagrożenia finansowania żadnego pociągu. To nie łączy się również w żaden sposób z planowanym powołaniem PKP Inter Regio. Ta spółka ma zajmować się pociągami tylko i wyłącznie międzywojewódzkimi. Zmiana definicji związana jest z funkcjonowaniem przewozów regionalnych, po jej reformie, czyli przejęciu przez samorządy regionalne – uspokaja Wrzosek.

Jednak co z taborem? Niedawno z wielką pompą przekazano do użytku trzy nowoczesne czterowagonowe składy zespolone ED74, produkcji bydgoskiej PESY. Kursują one pomiędzy Warszawą a Łodzią. Po prześledzeniu przebiegu tej trasy, pojawiają się nowe pytania. Jadąc z Łodzi do stolicy pierwszą stacją węzłową (czyli taką, w której spotykają się co najmniej dwie linie) poza województwem łódzkim jest Grodzisk Mazowiecki, a jadąc w drugą stronę - Skierniewice. Jak wobec tego będą finansowane te przejazdy przez Urzędy Marszałkowskie, odpowiednio: Łódzki i Mazowiecki? Czy pasażerowie będą musieli przesiadać się w tych miastach, skoro składy ED74 zostały zakupione do obsługi połączeń regionalnych? A może zmienią właściciela? - Nowe składy ED74 siłą rzeczy przejmie Inter Regio. Jednak nie przeceniałbym tego jako elementu tworzenia tej spółki. Nie można twierdzić, że ktoś to ukartował. Raczej sądzić trzeba, że chciano dobrze, a wyszło jak zawsze. Są to działania przeprowadzane na oślep i w związku z tym nie uważam, że było to po to zrobione, aby wyciągnąć najlepszy tabor z PKP PR – twierdzi Jakub Majewski.

Jednak rzecznik PKP Przewozy Regionalne, Łukasz Kurpiewski nie przesądza sprawy ewentualnego przejęcia składów przez Inter Regio. - Połączenia Warszawa - Łódź, podobnie jak Warszawa - Kielce czy Warszawa - Lublin, będą połączeniami międzywojewódzkimi. Nowoczesne ED74 na pewno będą kursować na trasie Warszawa - Łódź, bo tego wymaga projekt unijny. Pojazdy te zostały bowiem sfinansowane dzięki środkom UE i wkładowi własnemu budżetu państwa – zaznacza Kurpiewski. Wskazuje jednak, że przed kierownictwem spółki jeszcze wiele pracy, związanej ze zmianami prawnymi: - W związku ze zmianą definicji przewozów regionalnych musimy skorygować wyniki dotychczasowych prac, które mają określić podział majątku spółki, w przypadku wydzielenia Inter Regio – mówi rzecznik PKP PR.

- Uważam, że gdyby zapisano, że przewozy regionalne są to przewozy osobowe, a przewozy międzyregionalne to przewozy pospieszne, to byłoby wszystko dobrze, byłby porządek i Inter Regio by dostało to, co chce, i samorządy finansowałyby to co powinny. Tak należałoby to załatwić – konkluduje Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.

\
* ED74 (fot. RK).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5