W Lipsku po 10 latach budowy został otwarty tunel średnicowy dla kolei. To jeden z ważniejszych projektów komunikacyjnych w Niemczech – stanowi atrakcyjną alternatywę dla komunikacji samochodowej w aglomeracji.
W sobotę 14 grudnia 2013 roku punktualnie o godzinie 15.00 po 10 latach od pierwszego wbicia łopaty i rozpoczęciu robót przejechał pierwszy pociąg z pasażerami tunelem pod centrum Lipska.
City-Tunnel, namiastka metra, stał się tym samym faktem. Od następnego dnia, czyli niedzieli 15 grudnia, już na stałe tunel stał się węzłowym punktem komunikacji regionalnej i dalekobieżnych pociągów ICE. „Projekt przyszłości”, „Nowy podziemny świat”, „Tak tworzy się historia”, „Marzenie stało się rzeczywistością” te i w podobnym tonie utrzymane nagłówki regionalnych i lokalnych gazet tego dnia świadczą, że dla Saksonii i okolicznych landów wydarzenie ma znaczenie epokowe.
Tunel długości niewiele ponad 3 kilometrów – wartość zaiste mało imponująca – przebiega pod gęsto zabudowanym centrum miasta i łączy dwa czołowe dworce odwrócone do siebie „plecami” w dwóch częściach miasta: na północy to dworzec główny i na południu miasta dworzec bawarski. Na trasie tunelu wybudowano dwa podziemne dworce: pod samym Rynkiem (L.-Markt) oraz pod jednym z większych placów handlowych w ciągu promenady miasta: (L.-Wilhelm-Leuschner-Platz). Rozbudowane zostały przy tym dwa inne dworce znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie tunelu (L.-MDR oraz Bayerischer Bahnhof – najstarszy dworzec w Niemczech, do tej pory nieczynny). Jeden przystanek dodatkowo zbudowano od podstaw (L.-Nord). Został również pogłębiony Lipski dworzec główny (L.-Hbf. Tief), największy dworzec czołowy Europy.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl