Publikujemy kolejną porcję wiadomości przesłanych przez naszego stałego korespondenta z Nowego Jorku - Piotra Kumelowskiego.
Plany Union Pacific
Podobnie jak w Polsce, amerykańskie kolejnictwo zazwyczaj ma swój szczytowy okres przewozów w IV kwartale. Ten rok jest wyjątkiem: mimo generalnego wzrostu nadań i przewozów największa kolej Union Pacific nie miała w tym okresie większego ruchu. Powodem może być m.in. znaczny spadek przewozów tarcicy do budowy domów jednorodzinnych (tu powszechny budulec) związany z pewnym wychłodzeniem rynku nieruchomości oraz pewna stabilizacja importu z Azji odbieranego w portach zachodniego wybrzeża. UP przewiduje bardzo dobry rok 2007, ale juz zaparkowała 12 tys. wagonów na bocznicach i zmniejszyła plan naboru nowych kolejarzy do 3 tys. Jedno pozostaje bez zmiany – nakłady inwestycyjne w 2007 osiągną 3 mld dolarów.
Niebezpieczne przewozy etanolu
Błyskawicznie rosnąca produkcja etanolu (juz powszechnie używanego jako 10% domieszki do benzyn) powoduje trudności jego wywozu z bocznych linii, gdzie mieszczą się wytwórnie-gorzelnie. Na wielu liniach wciąż leżą lekkie szyny z lat 20 i 30-tych, co parokrotnie doprowadziło juz do groźnych wykolejeń wraz z towarzyszącymi im pożarami. Z jednej strony przewoźnicy poprawiają stan nawierzchni, z drugiej właśnie powołany panel koordynacyjny (złożony z producentów taboru, firm chemicznych oraz nadzoru federalnego) pracuje nad wymianą parku cystern w ciągu najbliższych 10 lat na typ bardziej odporny w sytuacjach wykolejeń, z mniejszym prawdopodobieństwem rozszczelnień. Ale i tak na dziś kolej jest juz statystycznie 16 razy bezpieczniejsza w przewozie materiałów podwyższonego ryzyka niż transport samochodowy.
Ed Burkhardt planuje dalszy rozwój
Magazyn Trains z lutego br. zamieszcza obszerny materiał na temat “spółdzielni kolejowej” Edwarda Burkhardta. W jej skład wchodzą mini-koleje w Kolorado, Maine, do niedawna w Estonii oraz operacje w Polsce, od 1999 r. pod szyldem Rail Polska. Dla polskiego czytelnika miła jest ocena kwalifikacji kolejarzy i zarządu (“doskonali”) oraz plany dynamicznego pozyskiwania nadawców na amerykańska modłę.
Hobby kolejowego przebierańca
Nieletni nowojorczyk został aresztowany już kilkunastokrotnie za “udawanie kolejarza” występując w mundurze, z identyfikatorami i innymi oznakami przynależności zawodowej na nowojorskich i podmiejskich terenach kolejowych. Został skierowany do specjalistycznej “odwykówki” w Pld. Karolinie celem pozbycia się tego specyficznego hobby, skąd zbiegł. Kilka dni później został aresztowany w NYC pod zarzutem próby kupna nowych identyfikatów kolejowych.