Spółka Cargosped, operator intermodalny należący do Grupy PKP Cargo, uruchomiła pierwsze stałe połączenie intermodalne, tzw. pociąg operatorski, który cztery razy w tygodniu będzie regularnie kursował między trójmiejskimi portami a terminalem w Poznaniu-Franowie.
Jak poinformowało PKP Cargo w komunikacie, docelowo w I kwartale 2015 r. spółka planuje zwiększenie liczby połączeń do 7 pociągów w tygodniu, jeżdżących naprzemiennie w obu kierunkach. W komunikacie podkreślono, że integralną częścią projektu jest oferta „ostatniej mili”. Cargosped dysponuje własnymi naczepami oraz bezpośrednio współpracuje z grupą przewoźników drogowych, co pozwala na dostarczenie ładunków „do drzwi” finalnego odbiorcy. Na własnym terminalu w Poznaniu-Franowie spółka oferuje również przeładunek, składowanie krótko- i długoterminowe oraz usługi depotowe. Nowe połączenie otwarto w głównej mierze z myślą o spedytorach i armatorach obecnych na polskim rynku.
Transport intermodalny stanowi kluczowy element strategii Cargosped
– Transport intermodalny stanowi kluczowy element strategii naszej firmy. Jesteśmy liderem przewozów intermodalnych w Polsce i chcemy wzmacniać naszą pozycję. Uruchomienie takich połączeń jak to pomiędzy Trójmiastem i terminalem intermodalnym Poznań-Franowo to potwierdzenie, że dzięki wyspecjalizowanym spółkom zależnym Grupa PKP Cargo może oferować szerokie usługi operatora logistycznego. Kompetencje te będziemy intensywnie rozwijać – mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych.
Pociąg operatorski wyrusza 4 razy w tygodniu, zbierając wagony z gdyńskiego Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, Gdynia Containter Terminal oraz Terminala Kontenerowego DCT Gdańsk i, po połączeniu w Zajączkowie Tczewskim, dociera do terminalu w Poznaniu-Franowie.
Połączenie importowe z Trójmiasta do Wielkopolski wyrusza o godzinie 13.30, natomiast eksportowe z Poznania-Franowa do Gdyni i Gdańska – o 17.30. Każdy skład pociągu konfigurowany jest zgodnie z potrzebami klientów. Jego pojemność wynosi ok. 92 TEU (92 kontenerów 20 stopowych). Klienci mogą skorzystać także z opcji przewozu kontenerów oraz naczep siodłowych.
– Nasz pociąg operatorski jest nowatorskim projektem w skali kraju. Jesteśmy przekonani, że jego częstotliwość i regularność sprawią, że stanie się alternatywą dla transportu drogowego. Dodatkowo, stworzony serwis intermodalny zainicjował współpracę pomiędzy szwedzkim operatorem intermodalnym, armatorem i spółką Cargosped. Wspólnie z Green Cargo i Stena Line połączyliśmy terminale kontenerowe w Szwecji z terminalem w Poznaniu. W planach mamy kolejne stałe połączenia intermodalne, które połączą, m.in. porty polskie z naszymi terminalami w Warszawie i Gliwicach – mówi Szymon Mikołajczak, członek zarządu Cargosped.
Konteneryzacja przewozów powinna się zwiększać
W komunikacie podkreślono, że przewozy intermodalne są strategicznym obszarem działalności PKP CARGO, ponieważ jest to najdynamiczniej rozwijająca się branża na rynku. Obecnie poziom tzw. konteneryzacji przewozów w Polsce jest sześciokrotnie niższy niż średnia europejska. Według ekspertów PKP Cargo, w najbliższych latach ta różnica będzie się zmniejszać.
PKP Cargo jest liderem w segmencie przewozów intermodalnych w Polsce z około 60-procentowym udziałem w rynku. Dzięki posiadanemu taborowi, know-how i dużemu doświadczeniu spółka oferuje swoim klientom kompleksową obsługę w zakresie przewozów intermodalnych. Oprócz taboru firma dysponuje też własną infrastrukturą, pozwalającą na składowanie, magazynowanie i przeładunek towarów na placach i terminalach kontenerowych, takich jak terminal intermodalny w Poznaniu-Franowie.