Elżbieta Rogala-Kończak, burmistrz Rumi, mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że władze tego miasta popierają ideę pełnego usamorządowienia SKM.
Koncepcję pełnego przejęcia udziałów w SKM przez samorządy wysunął niedawno Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju. Zgodnie ze wstępną koncepcją MIR, usamorządowienie SKM miałoby nastąpić równolegle z procesem restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Na razie nie jest jeszcze znana szczegółowa koncepcja, w jaki sposób miałyby zostać przekazane udziały (odpłatnie czy nieodpłatnie), a także jak miałaby wyglądać struktura udziałów w spółce.
– Zarządzanie i administrowanie spółką powinno podlegać Województwu Pomorskiemu oraz gminom, na których spółka SKM funkcjonuje – mówi burmistrz Rumi Elżbieta Rogala-Kończak. Tym samym, władze kolejnej jednostki samorządowej poinformowały na naszych łamach, że koncepcja MIR odnośnie pełnego usamorządowienia SKM jest ich zdaniem słuszna. Wcześniej podobną deklarację złożyły za pośrednictwem „RK” władze woj. pomorskiego, Gdańska, Pruszcza Gd. i Tczewa.
Elżbieta Rogala-Kończak dodaje, że jej zdaniem większościowym udziałowcem w usamorządowionej SKM powinno być województwo, natomiast wszystkie gminy, na których terenie operuje SKM, również powinny posiadać udziały w spółce. Przypomnieć należy, że zgodnie z koncepcją władz woj. pomorskiego, usamorządowiona SKM powinna skupić się na obsłudze ruchu aglomeracyjnego. Obecnie SKM prowadzi przewozy na trasie Tczew – Słupsk. O ile odcinek Tczew – Wejherowo ma charakter stricte aglomeracyjny, o tyle trasa Wejherowo – Słupsk (a już zwłaszcza Lębork – Słupsk) ma profil zdecydowanie regionalny.
Burmistrz Rumi poinformowała też „Rynek Kolejowy”, że miasto Rumia ma w planach podwyższenie naszego udziału kapitałowego w spółce SKM. Obecnie większościowym udziałowcem SKM są PKP SA i Skarb Państwa (w sumie prawie 65% udziałów). Największym samorządowym udziałowcem jest Gdańsk (15,3%). Udziały posiadają też Woj. Pomorskie (12,4%), Gdynia (3,1%), Sopot (2,6%), Pruszcz Gdański (1,5%) oraz Rumia (0,1%).
Należy zauważyć, że samorządy lokalne, jakkolwiek popierają ideę usamorządowienia SKM, obawiają się konsekwencji finansowych tego przedsięwzięcia. Można się spodziewać, iż jeśli wypracowana przez MIR koncepcja będzie zakładać wykupienie (a nie przekazanie nieodpłatne) udziałów w SKM, spotka się to ze sprzeciwem ze strony samorządów.