SKM Trójmiasto przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM, informuje jednak, że spółka w dalszym ciągu nie ma praw do dysponowania gruntem na cele inwestycyjne.
- W najbliższym czasie zostanie podpisane porozumienie z PKP PLK w sprawie realizacji inwestycji na Śródmieściu. Ale to dopiero wstęp, konieczne będą jeszcze dalsze porozumienia i umowy regulujące realizację zadania Śródmieście. Obecnie trwają rozmowy pomiędzy PKP SA, PKP PLK oraz naszą spółką w kwestii jak najszybszego załatwienia tej sprawy – informuje Marcin Głuszek.
Wedle wcześniejszego harmonogramu, przetarg na dokumentację projektową Śródmieścia miał zostać ogłoszony w listopadzie 2009 r. Na razie jednak do tego nie doszło. Ma to związek, jak informuje SKM, ze zmianą wariantu przebiegu linii 250 SKM pomiędzy Gdańskiem Gł. i przystankiem Śródmieście, który będzie się znajdywać ok. 2 km w kierunku Pruszcza Gd., pod wiaduktem na al. Armii Krajowej.
- Jest przesunięcie w harmonogramie. Ze względu na zmianę wariantu z jednotorowego na dwutorowy (otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego oraz Miasta Gdańska uwagi, w których jednostki te nie zgadzają się z realizacją wariantu jednotorowego), konieczne była zmiana studium wykonalności projektu oraz przygotowywanych wcześniej dokumentów pozwalających rozpocząć zadania nr 3 Śródmieście. Obecnie sporządzamy opis przedmiotu zamówienia na dokumentację projektową uwzględniający realizację wariantu dwutorowego – informuje Marcin Głuszek.
Na razie nie ma szczegółowego harmonogramu budowy samego przystanku, torów oraz przebudowy fragmentu stacji Gdańsk Gł. (peron 3 SKM stanie się peronem wyspowym).
- Zostanie to sprecyzowane na etapie tworzenia opisu przedmiotu zamówienia na realizację prac. W chwili obecnej nie mamy zobowiązania terminowego dla zadania; pojawi się ono dopiero w momencie podpisania umowy o dofinansowanie unijne, w której jasno trzeba będzie określić terminy realizacji poszczególnych zadań. Granicą realizacji jest termin zakończenia całego projektu „Rozwój SKM”, czyli czerwiec 2012 r. - dodaje Marcin Głuszek.
W Gdańsku Śródmieściu mają też wybudowane tory odstawcze, nie będzie natomiast wybudowany przejazd na tory SKM w kierunku Pruszcza.
Projekt „Rozwój SKM” zakłada także remont 22 ezt, sześciu peronów (trwa remont peronów w Sopocie i Sopocie Wyścigach, przed Euro 2012 mają zostać wyremontowane perony w Gdańsku Politechnice, Wrzeszczu i Żabiance oraz Gdyni Wzgórzu Św. Maksymiliana) oraz montaż systemu zdalnego sterowania ruchem na linii 250 pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł.

* Fot. Grzegorz Łęgowski.