Firma Budimex-Dromex SA dokończy najważniejszą inwestycję komunikacyjną w Krakowie - budowę ostatniego odcinka trasy szybkiego tramwaju. W zeszłym roku z przedsięwzięcia wycofał się dotychczasowy jej wykonawca, turecka firma Guris.
Rzecznik prezydenta Krakowa, Marcin Helbin poinformował w poniedziałek, że wartość kontraktu zawartego z Budimeksem- Dromeksem wynosi 212 mln zł. Zgodnie z nim zakończenie całości prac powinno nastąpić 23 miesiące od daty ich rozpoczęcia.
Na wyłonienie nowego wykonawcy inwestycji zgodę wyraził Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR), który ją współkredytuje. Budimex-Dromex zobowiązał się wybudować linię nowego tramwaju od Pętli Kamienna do Alei 29 Listopada oraz od Alei Powstania Warszawskiego do Ronda Grzegórzeckiego, a także przebudować Rondo Mogilskie i Rondo Grzegórzeckie.
Cała linia szybkiego tramwaju o długości 11,8 km połączy południowe osiedla z centrum Krakowa. Jej budowa jest realizowana etapami od 1999 roku. W 2003 roku międzynarodowy przetarg na wykonanie ostatniego odcinka trasy wygrała turecka firma Guris, która zaproponowała najniższą cenę - 33,7 mln euro. Już wtedy pozostali oferenci oceniali, że cena ta jest zaniżona i nierealna.
Budowa rozpoczęła się z poślizgiem, a następnie już w trakcie, była przerywana. Wykonawca nie mógł znaleźć dostatecznie tanich podwykonawców i dostawców. W końcu Turcy zdecydowali się wypowiedzieć umowę.