GUS opublikował raport o wynikach sektora transportowego w roku 2003. Prezentujemy najważniejsze dane z raportu dotyczące przede wszystkim transportu kolejowego.
Przychody ze sprzedaży usług we wszystkich jednostkach transportu osiągnęły poziom 80,5 mld zł i były większe o 2,1% niż w 2002 r. (w sektorze publicznym - o 4,7 %, a w sektorze prywatnym - o 0,7%). Wszystkimi rodzajami transportu przewieziono 1308,8 mln ton ładunków, tj. o 0,3% więcej niż przed rokiem i wykonano pracę przewozową w wysokości 253,0 mld tonokilometrów, tj. o 1,7% większą niż przed rokiem. Wzrosły przewozy (liczone w tonach) we wszystkich sektorach poza samochodowym.
Tabor i infrastruktura kolejowa
Długość sieci kolejowej ogółem wyniosła w 2003 r. 20,7 tys. km (19,9 tys. km to sieć PKP, a 0,8 tys. km - sieć innych podmiotów, będących zarządcami sieci kolejowej). Na linie normalnotorowe i szerokotorowe przypadało 98,3% ogólnej długości sieci kolejowej. W ogólnej długości linii kolejowych eksploatowanych normalnotorowych i szerokotorowych linie zelektryfikowane stanowiły 58,8%. Długość sieci PKP skróciła się w porównaniu z 2002 r. o 1,6%.
Ponad 91% spośród 4,2 tys. lokomotyw elektrycznych i spalinowych i 83% spośród 111,5 tys. wagonów towarowych znajduje się w gestii PKP. W transporcie pasażerskim obniżył się zarówno ilostan inwentarzowy zespołów trakcyjnych ( o 6 szt.), jak i wagonów do przewozu podróżnych (o 85 szt.) oraz wagonów w zespołach trakcyjnych i silnikowych (o 23 szt.).
Przewozy kolejowe - towarowe
Udział transportu kolejowego w ilości przewiezionych towarów wyniósł 18,5% i wzrósł o 1,4%. Wielkość przewozów wzrosła o 8,4%, wynosząc 241,6 mln ton, przy czym 33% tych przewozów przypadało na inne niż PKP podmioty, które uzyskały koncesje (licencje) na transport kolejowy. Z drugiej strony, jeśli porównamy przewozy liczone w tonokilometrach nadal 95,6% pracy przewozowej wykonuje PKP, co oznacza, że dominuje ono zdecydowanie na dłuższych trasach, podczas gdy pozostali przewoźnicy skupiają się na przewozach na małych odległościach, np. obsłudze pobliskich zakładów. Na ogólny wzrost przewozów ładunków transportem kolejowym, wpłynęło zwiększenie przewozów większości grup towarowych, z wyjątkiem zboża oraz buraków cukrowych.
Strukturę przewozów według grup ładunków ilustruje poniższa tabela. Zwracamy uwagę na udział PKP w wielkości przewozów i wspomniane różnice:
Strukturę przewozów ładunków kolejami normalnotorowymi (łącznie z szerokotorowymi) wg kierunków komunikacji w latach 2002 i 2003 ilustruje poniższa tablica:
W ramach przewozów intermodalnych zwiększyła się liczba kontenerów (o 10,7%), przy czym 93% z transportowano w komunikacji międzynarodowej. Znacznie spadły przewozy ciężarówek. Liczba przewiezionych naczep spadła o 40,2%, zaś nadwozi samochodowych - o połowę. Przewozy te wykonywano jedynie w komunikacji międzynarodowej.
Transport pasażerski
W 2003 roku przewieziono 284,4mln pasażerów, co oznacza spadek o 6,8% Spadek odnotowano w pociągach ekspresowych i osobowych (odpowiednio o 12,3 i 6,1%), natomiast spory wzrost w pośpiesznych - aż 30,8%. Liczba ta jest szczególnie interesująca w kontekście grożącej nam redukcji liczby pociągów pośpiesznych.
Dokładniejsze dane na temat struktury przewozów pasażerskich poniżej: