Piotr Parszewski, korespondent \"RK\" z Wielkiej Brytanii, 3 października 2006
Podziel się ze znajomymi:
WARTE UWAGI
Czy Brytyjczycy rozpoczynając szeroko zakrojoną kampanię medialną na rzecz poprawienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych czerpią z dobrych polskich wzorców (pamiętny spot z udziałem kierowcy rajdowego Krzysztofa Hołowczyca)?
Niestety nigdzie nie można natknąć się na choćby krótką wzmiankę, że tak jest w istocie. Jednak co do jednego można być pewnym, że celem nadrzędnym przyświecającym brytyjskiemu zarządcy kolejowej infrastruktury firmie Network Rail było edukacja użytkowników czterech kółek o tym, jak działają przejazdy kolejowe i jakim skutkiem może zakończyć się ryzykowne przekraczanie przejazdu.
Narodowa kampania uświadamiająca miała na celu dotarcie do jak największej liczby odbiorców i została opracowana z wykorzystaniem wielu dostępnych mediów: TV, lokalnych stacjach radiowych, Internecie, plakatach ulicznych, reklamach kinowych, ulotkach informacyjnych, a skończywszy na broszurach edukacyjnych wysyłanych listownie do osób zamieszkujących okolice najbardziej „nadużywanych” w sposób niewłaściwy przejazdów kolejowych.
O randze całego przedsięwzięcia świadczy również zaangażowanie koordynatorów ds. bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, których zadaniem jest edukacja potencjalnych użytkowników przejazdów przy okazji różnego rodzaju imprez plenerowych jak również organizowaniu spotkań informacyjnych w biurach i szkołach.
W Wielkiej Brytanii na 7674 przejazdów kolejowych tylko 1494 to skrzyżowania z drogami publicznymi,a większość przejazdów znajduje się na terenach prywatnych. Podobnie jak w Polsce rozróżnia się cztery podstawowe rodzaje przejazdów: - z pełnymi rogatkami, - z pół rogatkami - z sygnalizacją świetlną bez rogatek, - otwarte przejazdy bez sygnalizacji i rogatek,
680 milionów pojazdów korzysta bezpiecznie z przejazdów kolejowych każdego roku. 42 % całkowitego ryzyka wypadku z udziałem pociągu występuje na przejazdach kolejowych. Aż z 96% prawdopodobieństwem wystąpienie wypadku na przejeździe kolejowym będzie wynikiem nieodpowiedniego zachowania się użytkowników pieszych i zmotoryzowanych.
Typowymi przykładami zdarzeń na przejazdach są: - potrącenia pieszych i pojazdów przez rogatki znajdujące się w trakcie opuszczania, - próby omijania opuszczonych pół rogatek, - utknięcie w korku samochodowym na przejeździe podczas próby jego przekraczania, - błędna ocena czasu potrzebnego na przekroczenie przejazdu podczas zbliżania się pociągu, - niezatrzymanie się przed niestrzeżonym przejazdem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.