Poseł Adam Szłapka, przy okazji zbliżających się prac na magistrali E59, zapytał o zakres planowanej modernizacji stacji Leszno. Wskazuje on, że wobec zaprzestania prac nad linią KDP, projekt modernizacji magistrali E59, a także stacji Leszno, powinien być rozszerzony.
– Realizowany obecnie projekt modernizacji linii kolejowej E59 (...) powstał w zupełnie innych warunkach rozwoju kolei w Polsce. Przewidywano wówczas utworzenie linii Kolei Dużych Prędkości (z pominięciem Leszna) i skierowanie na nią większości ruchu kolejowego północ-południe. Dziś wiemy, że projekt KDP nie będzie zrealizowany i połączenie przez Leszno pozostanie najkrótszą trasą łączącą południe z północą. Niemniej, niektóre elementy infrastruktury E59 mogą być określone jako właściwe dla linii pierwszorzędnej, a nie dla magistrali kolejowej stanowiącej element Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) – pisze poseł Szłapka.
Poseł pyta w dalszej części interpelacji o możliwość elektryfikacji wszystkich torów stacyjnych (korzystne np. z punktu widzenia rozwoju bazy utrzymaniowej Przewozów Regionalnych w Lesznie), a także o możliwość przedłużenia tunelu pod peronami i przez to umożliwienie wyjścia na ul. Towarową. Adam Szłapka pyta też o możliwość podniesienia i zmodernizowania peronów 4 i 5.
Tylko dwa perony do modernizacji
Na pytania posła odpowiadał podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Kazimierz Smoliński. Wskazuje on, że w zakresie projektowanej modernizacji stacji Leszno znajdzie się wymiana nawierzchni w torach głównych i zasadniczych, wymiana rozjazdów, modernizacja peronu nr 1 (w ramach której wymieniona zostanie nawierzchnia i zmieniona skrajnia peronu, nastąpi też jego podniesienie, wymieniona zostanie wiata peronowa oraz zabudowane zostaną elementy małej architektury peronowej) oraz modernizacja i przebudowa peronu nr 2, w ramach której nastąpi jego poszerzenie wraz z zabudową elementów małej architektury peronowej i budową nowej wiaty peronowej.
Opracowana dokumentacja dla omawianego projektu nie przewiduje elektryfikacji wszystkich torów po zachodniej stronie stacji Leszno, jak również wydłużenia tunelu pod peronami 1 i 2 oraz dostosowania peronów nr 4 i 5 do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z modernizacją peronu nr 3 i remontem tunelu po stronie zachodniej stacji Leszno – dodaje Smoliński, który jednocześnie poinformował, że na obecnym etapie realizacji inwestycji PKP PLK SA nie widzi możliwości zmiany zakresu rzeczowego inwestycji.
Umowa o przyznanie dotacji już podpisana
– Wiązałoby to się z koniecznością zmiany decyzji administracyjnych, a co za tym idzie skutkowałoby opóźnieniami w harmonogramie realizacji inwestycji oraz możliwością utratą dofinansowania ze środków instrumentu CEF. Należy nadmienić, że umowa Grant Agreement (umowa w sprawie przyznania dotacji z UE) została już podpisana, a jej ewentualna zmiana wymagałaby ponownego otwarcia negocjacji z Komisją Europejską, co mogłoby negatywnie wpłynąć na wykonalność całego projektu – napisał podsekretarz stanu Smoliński.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.