2 kwietnia pracownicy Telekomunikacji Kolejowej będą protestować przeciwko polityce właściciela i zarządu, poinformowała Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP w Warszawie. Jak stwierdzili związkowcy pikieta skierowana jest przeciwko "ciągłej redukcji zatrudnienia" oraz "wykorzystywaniu "kryzysu" do przeprowadzenia nieuzasadnionych głębokich zmian organizacyjnych pomimo dobrych wyników ekonomicznych spółki.
Pikieta odbędzie się w godzinach 11.30-13.30 przed budynkiem Centrali spółki.
Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP w Warszawie wydała opinię dotyczącą projektu zmian organizacyjnych w spółce TK Telekom. Oto jej treść:
Przedstawiona prezentacja zmian organizacyjnych w spółce Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o. jest lakoniczna, przygotowana pobieżnie, bez znajomości przedmiotu sprawy. Już tytuły niektórych części jak „Przykładowa koncepcja struktury organizacyjnej….” czy „Przykładowa koncepcja struktury terytorialnej” wskazują na opracowanie studialne a nie na rozwiązanie praktyczne dla określonego podmiotu gospodarczego działającego w określonym miejscu i określonym celu, mającego do spełnienia jasno sprecyzowaną misję.
Poszczególne części opracowania nie identyfikują właściwie omawianego problemu i tak:
1. Sytuacja obecna - diagnoza nic nie mówi o pozytywnych cechach obecnego modelu w nawiązaniu do zadań realizowanych szczególnie dla rynku kolejowego. Istnienie 9-ciu centrów sprzedażowych na tak obszernym terytorium jak nasz kraj nie można traktować jako negatywne rozwiązanie tym bardziej, że dalsza część materiału nie daje odpowiedzi na pytanie ile ich winno być. Natomiast brak systemów informatycznych w spółce nie może być podstawą do wniosku o zmianę organizacyjną lecz wniosku o jak najszybszy ich zakup i wdrożenie. Do tego działania Federacja zachęcała już Zarząd spółki od jej momentu powstania wskazując sposób sfinansowania przez środki unijne. Wdrożenie systemów informatycznych a także procedur realizacyjnych uporządkowało by problem przesyłu a także prawidłowości informacji. Pozwoliłoby na zmniejszenie ilości kadry kierowniczej szczególnie w centrali spółki.
2. Ocena zasobów została dokonana tendencyjnie kierując uwagę odbiorcy na potrzebę wymiany pracowników na młodych , akceptujących każde zmiany bez względu na ich przydatność .
3. Główne założenia za wyjątkiem jednego tj. odejście od obecnej w pojęciu autorów archaicznej struktury, są do zrealizowania natychmiast. Nie ma przeszkód, za wyjątkiem niechęci zarządzających do uproszczenia i skrócenia procesów decyzyjnych i uzgodnień a także wdrażania systemów informatycznych. Natomiast dublowanie zadań wynika z nadmiernie rozbudowanej struktury centrali spółki oraz zatrudnianie w niej osób nie znających kompletnie realiów rynku kolejowego.
4. Uzyskane prawdopodobne efekty to przede wszystkim większa samodzielność pionów.
To nie wynika z organizacji ale z przyznanych kompetencji określonym strukturom przez kierujących podmiotem. Tak więc wystarczy decyzja zarządu spółki i zakłady miałyby większą samodzielność co mogłoby poprawić ich efektywność .Natomiast w celu wyeliminowania powstałych barier decyzyjnych pomiędzy zakładami a centralą spółki nie jest potrzebna „rewolucja” organizacyjna lecz wprowadzenie określonych jasnych procedur.
5. Zagrożenia nowej struktury organizacyjnej przedstawione w materiale powinny zniechęcić decydentów do wprowadzania nowej struktury organizacyjnej. Chaos organizacyjny, konflikty między pionami a także trudności koordynacji przy nieodpowiednim podziale zasobów to doskonałe atuty do pozostawienia obecnej organizacji spółki.
6. Przyjęty program realizacji zmian struktury wskazuje na nadmierny niczym nieuzasadniony pośpiech. Jedno co może to „uzasadniać”- to szybkie, dopóki w kraju mamy do czynienia z kryzysem gospodarczym, doprowadzenie do sprzedaży „za bezcen” spółki przez jej upadłość. To nie będzie możliwe w sytuacji zachowania obecnego trendu wzrostowego wyników spółki a także wtedy gdy spółka zacznie wdrażać decyzje rządowe w sprawie ERMTS i wydzielenia infrastruktury z grupy spółek kolejowych.
Podsumowanie
Proponowane rozwiązane jest dla spółki Telekomunikacja Kolejowa niekorzystne. Nie ma to rozwiązanie poparcia w żadnych analizach kosztowych, które to wskazywałyby na celowość wprowadzenia tak daleko idących zmian.
Naszym zdaniem jest to przede wszystkim kolejna ukryta duża redukcja zatrudnienia i realizacja zaleceń właściciela w kierunku wydzielenia ze struktur spółki pionu ORO i jego prywatyzacji.
W projekcie nie pokazano ,co dla kolei jest bardzo ważne, sposobu utrzymania urządzeń związanych ze sterowaniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Ponadto - nie znamy decyzji właściciela odnośnie Strategii Spółki na lata 2009 – 2013, gdzie wspólnie z Zarządem określiliśmy bardzo ważne kierunki działań infrastrukturalnych. Przy tworzeniu projektu reorganizacji pominięto całkowicie element konsultacji i współdziałania z kierownictwem jednostek organizacyjnych i czynnikiem społecznym.
W dokumencie jest brak założeń związanych z konsolidacją spółek infrastrukturalnych i oceny jaki wpływ będą na nią miały zmiany organizacyjne w Spółce TK.
Nie przedstawiona została, żadna wersja planu alternatywnego co w przypadku tak głębokich zmian organizacyjnych powinno być wymagane. Miesięczny okres czasu od pojawienia się najnowszej koncepcji Zarządu (?) do rozpoczęcia jej wdrażania i dalsze korygowanie ewentualnych błędów na żywym organizmie zakładów i rejonów telekomunikacji to ewenement na skale światową.
Na takie działania Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP wyrazić zgody nie może.
Przewodniczący
Tadeusz Gawin