- Minister Andrzej Massel zapewnił mnie, że modernizacja dworca w Bydgoszczy w obecnej perspektywie unijnej jest przesądzona - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" marszałek Piotr Całbecki. Modernizacjazakończy się najpóźniej w 2014 roku. W ramach niej powstanie nowy budynek dworca.
Dla Piotra Całbeckiego, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, dworce to kluczowa sprawa. Najważniejszy w województwie - Bydgoszcz Główna - wkrótce przestanie być budynkiem straszącym podróżnych - Projekt modernizacji dworca w Bydgoszczy został wpisany na listę podstawową Programu Infrastruktura i Środowisko. Jedyne, czego jeszcze potrzeba, to zgoda Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - mówi marszałek, który przypomina, że do dworca wybudowana została nowa linia tramwajowa w mieście - w ten sposób projekty Regionalnych Programów Operacyjnych stają się komplementarne do projektów POIiŚ, ale bez nakładania się jednych na drugie. Dworzec w Bydgoszczy stanie się jednym z wielu węzłów przesiadkowych - podkreślił marszałek dodając, że w ramach projektu BiT City takich węzłów powstanie kilka w Toruniu i Bydgoszczy - To nasz cel - mówi marszałek.
O modernizacji dworca "Rynek Kolejowy" informował już przed miesiącem. Wkrótce mają ruszyć pierwsze przetargi. Według koncepcji przedstawionej w "Gazecie Wyborczej", główny budynek zostanie wyburzony, a w jego miejscu stanie trzykondygnacyjny, przeszklony hol. W części podziemnej znajdą się sklepy, punkty usługowe, sanitariaty. Autorzy koncepcji na parterze widzą z kolei plac "rekreacyjno-wypoczynkowy", który ma być dla przyjeżdżających wizytówką Bydgoszczy. Na razie w opracowaniu nie wyjaśniono dokładnie, jak to miejsce ma wyglądać. Z tym placem miejskim graniczyć będzie część handlowo-usługowa.
Podobną funkcję parku handlowego będzie miała kondygnacja na poziomie "+1". Z tego piętra odchodzić ma kładka nad peronami, którą podróżni będą docierać do pociągów. Ale nie tylko. Dojdziemy nią do odnowionego budynku znajdującego się pomiędzy peronem trzecim a czwartym. "Budynek dworca wyspowego projektuje się jako nowoczesną halę obsługi pasażerów z dodatkowymi funkcjami handlowymi i usługowymi na poziomie peronu oraz funkcjami sanitarnymi i innymi związanymi z obsługą podróżnych, jak np. przechowalnia bagażu itp. na poziomie tunelu" - czytamy w koncepcji. Przewiduje ona również wymianę torowiska, remont peronów, odnowienie zadaszenia nad nimi, przebudowę wejść do tunelu oraz przejścia podziemnego. Na stacji ma też pojawić się nowoczesny, elektroniczny system informacji pasażerskiej - pisze "Gazeta Wyborcza".