Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, w rozmowie z RK ujawnia, że wyniki spółki były w 2011 r. wyższe od prognoz. Ten rok jest jednak dla przewoźnika wielką niewiadomą, dlatego PKP Cargo przygotowuje się na mniejsze zapotrzebowanie na przewozy, choć na razie żadnych oznak kryzysu nie widać.
Rynek Kolejowy: Jak będzie wyglądał rozwój firmy PKP Cargo International? Czy tabor został już do niej przekazany?
Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo: Tabor nie został jeszcze przekazany. Firma zakończyła ubiegły rok dodatnim wynikiem finansowym i jest ciągle na rozruchu. W ostatnich dniach miały miejsce negocjacje handlowe z wykorzystaniem PKP Cargo International, ale jeszcze w roli spedytora. Firma najprawdopodobniej pozyska bardzo dobry kontrakt na przewóz ponad 700 tys. t, ale to jest cały czas model przejściowy, bo modelem docelowym jest stworzenie firmy przewozowej. Wytypowane i wycenione zostały wagony, które miałyby trafić do tej spółki. Lista enumeratywna została przekazana do Ministerstwa Transportu, które musi wyrazić zgodę na wniesienie aportu w postaci wagonów. Były do tego zgłoszone uwagi, więc skorygowaliśmy wniosek i spodziewamy się w najbliższym czasie decyzji. W ślad za tym będzie szło podwyższenie kapitału PKP Cargo International. Drugi właściciel będzie musiał wnieść ekwiwalent pieniężny pozwalający wyremontować te wagony. Wtedy PKP Cargo International zacznie funkcjonować w nieco inny sposób. Na początku flota ma liczyć 200 wagonów.
Jakie są długofalowe plany związane z tą spółką?
Jednym z elementów jest przyjęta przez nas koncepcja międzynarodowego rozwoju, która nie zamyka się wewnątrz jednego modelu prowadzenia działalności. Wybieramy zawsze najlepsze rozwiązania w zależności od sytuacji. To, że mamy spółkę PKP Cargo International, nie oznacza, iż nie będziemy zdobywali certyfikatów bezpieczeństwa pozwalających PKP Cargo na samodzielne prowadzenie przewozów za granicą. Chcemy skoncentrować działalność PKP Cargo International na obszarze Słowacji, Węgier, Rumunii czy Słowenii. Tam widzimy bardzo dobre perspektywy.
Cały wywiad w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 3/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.