Grupa Axtone, osiągnęła porozumienie z udziałowcami producenta komponentów kolejowych - niemieckiej firmy Langen & Sondermann (L&S) i zakupiła 100% udziałów spółki.
L&S posiada swoją siedzibę w Luenen (Niemcy) i jest wiodącym europejskim dostawcą sprężyn śrubowych i resorów piórowych dla szynowych pojazdów kolejowych. Klientami L&S są główni producenci pojazdów szynowych zarówno w sektorze towarowym jak i pasażerskim, a także wiodący przewoźnicy kolejowi, w tym koleje niemieckie (DB). Podstawowym rynkiem zbytu dla produktów L&S jest rynek europejski, ale znaczna część sprzedaży jest kierowana także do Azji (Chiny, Indie) i w innych kierunkach geograficznych.
L&S został założony w roku 1922 i do dnia dzisiejszego zajmuje znaczącą pozycję na niemieckim i europejskim rynku dostawców komponentów kolejowych. Udziałowcy L&S podjęli decyzję o integracji ze strukturami większej firmy specjalizującej się w sektorze komponentów kolejowych. Po zakończeniu okresu negocjacji, procesu audytów i uzyskaniu zgody odpowiednich urzędów antymonopolowych – umowa nabycia udziałów wchodzi w życie z dniem dzisiejszym.
Axtone, od momentu powstania grupy w roku 2006 (poprzez nabycie 100% udziałów niemieckiej firmy Keystone Bahntechnik przez polską spółkę Kamax) realizował strategię wzrostu, bazującego na trzech podstawowych kierunkach: rozwój nowych produktów, ekspansja na nowe rynki, konsolidacja firm w obszarze producentów komponentów kolejowych.
Firma Axtone posiada dzisiaj czołową pozycję w technologii Crash pozwalającej na pochłanianie bardzo dużej energii zderzeń, a szerzej dotyczy to tzw. bezpieczeństwa biernego w ruchu pojazdów szynowych. Równolegle rozwijane były produkty dedykowane na rynki o innych niż UIC standardach, tj. Chiny, kraje WNP i inne. Wszystkie działania związane z badaniami i rozwojem produktów są prowadzone przez inżynierów działu konstrukcyjnego ulokowanego w Kańczudze.
Akwizycja spółki L&S była rezultatem przeprowadzenia procesu szczegółowych analiz potencjalnych partnerów, którzy swoim profilem i zakresem działalności mogliby stanowić trzeci kierunek naszej strategii – tj. konsolidacja firm w obszarze producentów komponentów kolejowych. - Akwizycja L&S stanowi dla obu firm bardzo istotny kamień milowy w ich dalszym rozwoju – powiedział Marcin Kowalczyk, prezes zarządu, dyrektor zarządzający grupy Axtone. - Już od momentu powstania grupy w 2006 pracowaliśmy nad możliwością zaoferowania naszym klientom bardziej kompleksowej, pochodzącej z jednego źródła oferty dotyczącej komponentów kolejowych i usług. Istotnym elementem integracji będzie wykorzystanie synergii istniejących pomiędzy firmami, głównie tych z obszaru sprzedaży poszerzonej oferty produktowej i optymalizacji dostępu do rynków. Jest nam ogromnie miło powitać w Grupie Axtone kierownictwo i pracowników firmy L&S jako historyczną i dobrze rozpoznawalną na rynku kolejowym markę - dodał.
- Analizowaliśmy szereg różnych opcji związanych z dalszym rozwojem – powiedział Dieter Schmidt, główny udziałowiec i dyrektor generalny firmy L&S. Ostatecznie podjęliśmy decyzję o związaniu się z grupą Axtone, wiodącym dostawcą w obszarze komponentów kolejowych, co także pozwoli nam korzystać z ich silnej pozycji rynkowej, a jednocześnie nadal utrzymać nasze techniczne kompetencje oraz silną pozycję w naszej specjalności. Na podstawie przeprowadzonych analiz doszliśmy do wniosku, że Axtone będzie dla nas właściwym wyborem. Z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój L&S w ramach nowej struktury - podsumował Dieter Schmidt.