Zimą część dróg wiodących przez górskie przełęcze Alp jest zamykana. Niektóre odcinki są nieprzejezdne już od października i aż do czerwca. W tych warunkach dobrym środkiem transportu okazuje się kolej - pisze "Rzeczpospolita".
W dwóch znanych stacjach narciarskich kolej jest jedynym środkiem transportu dla turystów. Te miejscowości to Zermatt pod Matterhornem, gdzie samochody pozostawia się na wielkim parkingu, sześć kilometrów od centrum, i Murren, położone naprzeciw masywu Jungfrau, dokąd dociera się kombinacją kolejek górskich i wąskotorowych, a auto można pozostawić w Lauterbrunnen, u podnóża gór.
Z dobrodziejstwa rozbudowanej sieci kolejowej Szwajcarii korzystają na dużą skalę zmotoryzowani na trasach wiodących przez tunele:
1) Furka i Oberalp - na trasie z regionu Calanda do doliny Rodanu, przewóz między miejscowościami Sedrun
- Andermatt i Realp - Oberwald
2) Tunel Vereina - nowy obiekt, łączący od 4 lat kanton Retycja z północą kraju, między stacjami Klosters i Susch (Sagliains)
3) Lutschberg i Simplon na trasie z Berna i Interlaken (od stacji Kandersteg) do rejonu Rodanu (ale też do Zermatt, Saas-Fee i Eggen) do stacji Goppenstein oraz dalej do północnych Włoch w region jeziora Maggiore i masywu Monte Rosa aż do stacji Iselle.
Przewożenie aut pociągami nie jest skomplikowane. Na punkt załadunkowy trzeba przybyć tak, by zdążyć opłacić przejazd. Samochody na wagonach ustawia się w 3 minuty. Kierowcy mają obowiązek włączenia pierwszego biegu i zaciągnięcia hamulca ręcznego oraz wykonywania poleceń obsługi pociągu. W sytuacjach awaryjnych polecenia i informacje przekazuje się przez radioodbiorniki samochodowe. Dlatego, wjeżdżając do pociągu, należy ustawić samochodowe radio na odpowiedni kanał, np. w tunelu Lutschberg jest to częstotliwość 88,2 MHz, w Furka i Oberalp - 93,9 MHz. Dla kierujących jednośladami na końcu składu znajduje się wagon pasażersko-bagażowy.
Skrócenie czasu i ułatwienie przejazdu jest tak duże, że ceny nie odstraszają kierowców. Przejazd tunelem Furka trwa 15 minut, kosztuje zimą 30, a latem 25 CHF za auto (do 9 miejsc siedzących), 47 CHF płacą kierowcy minibusów do 19 miejsc siedzących. Również 15 minut jedzie się tunelem Lutschberg; kierowcy aut płacą 25 CHF przez cały rok, zaś kierowcy minibusów - 36 CHF. Są też karnety wieloprzejazdowe, o połowę tańsze od sumy opłat jednorazowych.
Najdłuższy i najdroższy jest przejazd bezpośrednio do Włoch, do stacji Iselle obok miasta Domodossola. Z Kandersteg jedzie się tam 75 minut tzw. południową rampą tunelu, zapewniającą niezapomniane widoki na dolinę Rodanu. Koszt przewozu aut do 9 miejsc wynosi 90 CHF.
Pociągi kursują przez tunele Furka, Oberalp i Vereina w dni powszednie co godzinę, w weekendy i święta co 30 minut. Przewóz aut przez tunel Lutschberg odbywa się dwa razy częściej, a na całej trasie do Włoch
- cztery razy dziennie.