Organizacja nadzorująca brytyjską kolej, Strategic Rail Authority (SRA) zleciła firmie konsultingowej Atkins Transport Planning sporządzenie długoterminowych prognoz wzrostu liczby pasażerów korzystających z transportu kolejowego. SRA zamierza oprzeć na tych analizach swoją politykę rozwoju tego sektora.
Analizę rozpoczęto w listopadzie i ma ona potrwać trzy miesiące. Pracuje nad nią zespół ekspertów z Leeds, którzy korzystają z pomocy naukowców z Instytutu Transportu znajdującego się w tym mieście. Zespół stara się stosować różnorodne metody sporządzania prognoz i porównuje uzyskane rezultaty dotyczące najbliższych 30 lat. Osobne wyniki opracowywane są dla różnych rodzajów podróży , dotyczą one także wszystkich pór dnia. Badane są także powody dla których pasażerowie decydują się na korzystanie z kolei.
" Dzięki tym trudnym do przeprowadzenia badaniom uzyskamy dane, które będą stanowić dobrą bazę dla przewidywań dotyczących nowych projektów związanych z infrastrukturą oraz stopniem zmian w sektorze usług przewozowych. Te prognozy będą ważnym narzędziem, na którym SRA będzie mogła oprzeć plany swoich działań, a także pomogą w przyszłych negocjacjach dotyczących franszyz na obsługiwanie przez operatorów kolejowych konkretnych połączeń" - powiedział Andrew Merrall, zarządzający projektem.
Tymczasem brytyjski rząd jest zaniepokojony coraz większa liczbą konsultantów zatrudnianych przez SRA i rosnącymi kosztami z tym związanymi. Według szacunków opracowanych przez Partię Liberalnych Demokratów w ciągu ubiegłych dziewięciu miesięcy Strategic Rail Authority przeznaczyła na usługi doradcze 20 milionów funtów. Według doniesień "The Independent" prawdopodobne jest, że rząd zdecyduje się pozbawić SRA części władzy nad kolejami. Ma być ona przekazana Regulatorowi Kolei. Powodem tej decyzji ma być niezadowalająca kontrola organizacji nad wydatkami oraz to, że jak dotąd nie zdołała ona przyczynić się do poprawy jakości usług brytyjskich kolei. Zarzuty wobec SRA dotyczą także nadmiernego zatrudnienia w organizacji.