Dyrektor firmy Arriva, zajmującej się transportem autobusowym i kolejowym uważnie bada możliwość wkroczenia na niemiecki rynek kolejowy.
W wywiadzie dla "Financial Times" Bob Davies stwierdził, że jego firma uważanie obserwuje największy rynek transportowy w Europie, który stwarza dobre możliwości dla silnych, prywatnych operatorów. Davies uważa także, że w przyszłości jego firma może rozpocząć świadczenie kolejowych usług przewozowych we Włoszech i Portugalii. Obecnie Arriva ma w tych krajach jedynie linie autobusowe.
Arriva ma podpisane umowy na prowadzenie kolejowych przewozów pasażerskich na północy Anglii i w Walii. Pociągi Arriva kursują także w regionie Groeingen w Holandii oraz na Półwyspie Jutlandzkim w Danii.
Niemiecki rynek kolejowy uważany jest za trzeci najbardziej zliberalizowany w Europie (po Wielkiej Brytanii i Szwecji). Państwowe Koleje Deutsche Bahn utraciły około 10 procent rynku przewozu osób i towarów na rzecz konkurujących z nimi, prywatnych operatorów.
Firmy prywatne wkroczyły na rynek głównie poprzez wygrywanie przetargów na prowadzenie przewozów regionalnych i tym samym uzyskanie subsydiów od władz lokalnych. Są to jedyne w Niemczech bezpośrednie formy dopłat dla operatorów kolejowych.
Niemiecki rynek kolejowy ma się rozwijać, gdyż władze landów zmuszone będą ogłosić przetargi na prowadzenie przewozów, które obecnie są przez nie dotowane. Wcześniej mogły decydować czy chcą tak zrobić, niektóre z nich jak Szlezwik-Holsztyn decydowały się na ogłoszenie przetargów dotyczących wszystkich linii kolejowych, inne jak np. Bawaria, prawie żadnych.
Davies powiedział, że Deutsche Bahn utraciły dużą część rynku kolejowego transportu pasażerskiego na rzecz lokalnych, należących do samorządu firm, a nie prywatnych operatorów. Jego zdaniem, stwarza to dobrą okazję dla firm z zewnątrz, takich jak Arriva. Obecnie jedynym dużym, prywatnym konkurentem DB jest firma Connex, której udział w rynku wynosi jednak mniej niż 3 procent.
Davies spodziewa się także, że w ciągu najbliższych lat, zostaną podjęte działania mające na celu większą liberalizację rynków kolejowych we Włoszech i Portugalii. Firma jest zdecydowanie zainteresowana prowadzeniem kolejowego transportu pasażerskiego w tych krajach.