Zmieniają się formy transportu z jakiego korzysta ArcelorMittal Poland i jego klienci - coraz większa jest rola transportu samochodowego a maleje udział przewozów kolejowych.
Co roku ArcelorMittal Poland korzysta z przewozu około 30 mln ton różnych towarów. Duża z nich część to najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia zarówno koncernu jak i przewoźników przewozy całopociągowe, zorganizowane w systemie wahadłowym. Takimi przewozami dostarczane są np. do zakładów ArcelorMittal Poland rudy żelaza ze wschodu, węgiel z Jastrzębskiej Spółki Węglowej do koksowni w Zdzieszowowicach i Krakowie a także koks ze Zdzieszowic do oddziału ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej. Rośnie także ilość przewożonych półwyrobów pomiędzy oddziałami w Krakowie i Dąbrowie Górniczej, w roku 2008 ich ilość ma przekroczyć 2 mln ton.
Zdolności produkcyjne ArcelorMittal Poland w skali roku sięgają 7,6 mln ton stali surowej oraz ok. 6,6 mln ton wyrobów walcowanych.
- Coraz więcej naszych produktów trafia do klientów za pośrednictwem transportu samochodowego - mówi Stefan Dzienniak, członek zarządu ArcelorMittal Poland.
Obecnie z oddziału w Dąbrowie Górniczej samochodami odbieranych jest ok. 20 proc. wyrobów, w Sosnowcu jest to ok. 50 proc,. a w Świętochłowicach aż 90 proc. - trzeba jednak pamiętać, że poziom produkcji w Świętochłowicach jest mniejszy niż w pozostałych oddziałach i wynosi ok. 350 tys. ton rocznie.
Łącznie, w przypadku wyrobów długich ponad 20 proc. trafia do klientów za pośrednictwem transportu samochodowego, a w przypadku wyrobów płaskich aż 50 proc.
Zmienia się także struktura przewozów kolejowych. Coraz częściej w jednym wagonie znajduje się kilka zamówień na różne asortymenty dla jednego klienta - są to więc trudne wysyłki tak do załadunku jak i do przewiezienia. Klient oczekuje przy tym dostaw na dokładny czas w ściśle określone miejsce, np. na budowę lub na skład, gdzie towar jest poddawany dalszemu przetworzeniu. Te warunki łatwiej jest spełnić przewoźnikom samochodowym niż kolejowym.
- Wydaje się, że tendencja, aby coraz więcej produktów przewozić samochodami, będzie się utrzymywała. Chcemy się tak przygotować, aby pomimo tej zmiany współpraca z klientami była coraz lepsza, dlatego już budujemy dodatkowe magazyny wewnątrz naszych zakładów, powstają tam także dodatkowe punkty załadowcze przystosowane do obsługi samochodów - dodaje Stefan Dzienniak.
Po utworzeniu koncernu ArcelorMittal następuje coraz ściślejsza współpraca jego polskich oddziałów z oddziałami w innych krajach, czego efektem będzie wzrost przewozów wyrobów hutniczych z Polski do Niemiec, Belgii czy Luksemburga.
- W dużej mierze to również będą bardzo trudne przewozy - na dokładny czas, w grupach wagonowych, ale rzadko będą to przewozy całopociągowe - prognozuje Dzienniak.
Obecnie ArcelorMittal Poland korzysta przede wszystkim z usług PKP Cargo, pozostali przewoźnicy kolejowi wożą niewielkie ilości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.