Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Ambitne plany kierownictwa Portu Gdańsk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Bałtycki, 22 sierpnia 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Ambitne plany kierownictwa Portu Gdańsk
Strategię rozwoju portu gdańskiego na najbliższe 30 lat przygotowuje jego zarząd. Przewiduje ona, że Gdańsk pozostanie portem uniwersalnym, czyli przystosowanym zarówno do przeładunków towarów drobnicowych, jak i masowych.

Ambicją Zarządu Portu Morskiego Gdańsk SA jest doprowadzenie do tego, aby z czasem stał się on największym nad Bałtykiem rejonem załadunków i rozładunków kontenerów. Zarząd portu stawia przede wszystkim na zwiększenie obrotów poprzez tworzenie nad istniejącymi i modernizowanymi nabrzeżami różnych terminali przeładunkowych.

Marian Świtek, wiceprezes ZMPG SA, nie ukrywa, że sygnały płynące ze strony Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" w Warszawie SA, Nafty Polska SA w Warszawie, spółki Naftoport w Gdańsku, Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA w Warszawie i partnerów rosyjskich, wskazują na zmiany, jakie zachodzą na rynku przewozów i przeładunków paliw płynnych i gazu.

Obecnie, po analizie wyników uzyskanych przez port gdański w pierwszym półroczu, wiadomo już, że prawie 70 proc. przeładunków stanowią paliwa, a przede wszystkim - rosyjska ropa naftowa w tranzycie. Rosjanie mogą jednak przykręcić kurek w ropociągu "Przyjaźń", na co się zanosi i ich ropa będzie eksportowana przez terminal paliwowy w Primorsku.

Dlatego też w przygotowywanej strategii rozwoju portu ujęto możliwość wykorzystania dużego potencjału przeładunkowego bazy paliwowej w Porcie Północnym, która służyć może importowi ropy. Tym bardziej że rafineria Lotos przygotowuje się do przetwarzania lekkiej ropy, sprowadzanej z regionu bliskowschodniego.

Zarząd portu gdańskiego musi rozwiązać także problem przeładunków węgla, którego eksport drogą morską drastycznie spadł. W terminalu węglowym, znajdującym się w Porcie Północnym, w tym roku załadowane zostanie 1,5 mln ton, gdy w latach ubiegłych było to ok. 5 mln ton.

Należy więc odwrócić relacje i przystosować terminal również do odbioru węgla importowanego. Wymaga to kosztownych inwestycji, ale wpływy finansowe portu nie mogą ograniczać się tylko do opłat z dzierżawy nabrzeży i przylegających do nich terenów. Istotne są też dochody, jakie przynosi rata przeładunkowa, a ta zależy od wielkości obrotów.

Zapotrzebowanie na importowany węgiel choćby Słowacji i Czech określane jest na 6 - 7 mln ton rocznie. W rejonie portu planowana jest budowa nowoczesnej elektrowni węglowej. Odbiorców węgla nie zabraknie.

Zarząd portu nadal jest otwarty na propozycje PGNiG dotyczące zlokalizowania w Porcie Północnym terminalu gazowego LNG. Gdyby zaszła konieczność zbudowania go w innym miejscu niż w Świnoujściu, port posiada grunty, które można przeznaczyć na tę inwestycję. Poza tym w przyszłości potrzeby energetyczne kraju mogą być na tyle duże, że trzeba będzie zbudować drugi terminal LNG.

Prezes Cora podkreśla, że obszar portu gdańskiego, powiązany z jego rozwojem, będzie się rozwijał w dwóch kierunkach - na wschód od Portu Północnego i w kierunku morza. Na obszarze wschodnim, na zapleczu terminalu DCT, powstanie m. in. rozległe centrum logistyczne, pozwalające na obsługę i dystrybucję przywożonych statkami kontenerów i samochodów osobowych.

W Porcie Północnym należy stworzyć stanowiska, umożliwiające obsługiwanie promów pasażersko-samochodowych i wielkich wycieczkowców, które dzisiaj z trudem wpływają do portu wewnętrznego. Natomiast port wewnętrzny będzie można przekształcić w obszar służący morskim usługom turystycznych, a uwzględniając rosnącą w nim wartość gruntów - tereny pod zabudowę, na których wzniesione zostaną hotele i apartamentowce.

\
* Port Gdański (fot. ZMPG S.A.).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5