Studenci budownictwa na Politechnice Warszawskiej jako jedyni w Polsce odbyli praktyczny kurs pracy z tarczami TBM. Dzięki współpracy pomiędzy AGP Metro Polska, a najlepszą uczelnią techniczną w kraju, po raz pierwszy przyszli inżynierowie mogli poznać praktyczne aspekty pracy ze zmechanizowanymi tarczami drążącymi o zrównoważonym parciu gruntu.
Podczas 30 godzinnego kursu, opracowanego wspólnie przez specjalistów z włoskiej firmy Astaldi, Politechniki w Turynie oraz Politechniki Warszawskiej przyszli inżynierowi dowiedzieli się m.in. o tym jak zapobiegać uszkodzeniom budynków spowodowanych osiadaniem gruntu, na co należy zwrócić uwagę podczas projektowania i wykonywania obudów tunelu, jak projektować unikatowe systemy monitoringu, jakie aspekty techniczne trzeba wziąć pod uwagę planując przejście tarczy przez stację, a także wymagania środowiskowe dotyczące urabianego gruntu, oraz jego usuwania na powierzchnię. Kurs zakończył się prezentacją systemów bezpieczeństwa, które należy wdrożyć by zapewnić pracownikom TBM-ów bezpieczną pracę.
– Jesteśmy bardzo dumni, że możemy się dzielić wiedzą wypracowaną przez kilkadziesiąt lat z ludźmi, którzy stanowić będą elitę polskich budowniczych – mówi Francesco Paolo Scaglione, dyrektor Astaldi S.p.A na Europę Środkową i Wschodnią.
Współpraca pomiędzy wykonawcą metra, a uczelniami – nie zakończy się jednak tylko na przeprowadzonych kursach. - Po uruchomieniu urządzeń drążących najlepsi studenci, będą mogli odbyć staże, gdzie swoją wiedzę będą mogli sprawdzić w praktyce – zapowiada inż. Scaglione.
AGP Metro Polska, zasponsoruje także dwa stypendia przeznaczone na wyjazd do Turynu, gdzie na Politechnice Turyńskiej, ich beneficjenci będą mieli okazję partycypować w zajęciach na jednej z najbardziej zasłużonej dla nauki o budowie tuneli uczelni na świecie.
Opiekunem programowym i autorem kursów organizowanych na Politechnice Warszawskiej, jest prof. Sebastiano Pelizza – wykładowca teorii i praktyki budowy tuneli z Politechniki w Turynie. O jego doświadczeniu świadczyć może 60 różnych realizacji tunelowych na całym świecie przy których pracował. Był także prezydentem międzynarodowego stowarzyszenia budowniczych tuneli (ITA – International Tunnel Association), obecnie jest członkiem honorowym organizacji.
Na zaproszenie AGP Metro Polska, na wykłady na Politechnice Warszawskiej przyjechał także prof. Daniele Peilla, specjalista od kondycjonowania gruntu, oraz inż. A. Picchio zajmujący się problematyką utrzymywania odpowiedniego ciśnienia na przodku.
Godpodarzami wykładów, byli członkowie Podkomitetu Budownictwa Podziemnego, prof. Anna Siemińska – Lewandowska, oraz Wojciech Grodecki.
Zajęcia praktyczne prowadzili specjaliści AGP Metro Polska, inż Marco Barbanti, inż. Daniele Fornelli, inż Maurizio Roganti, inż Mert Vardar, inż Agnieszka Gajos, oraz specjaliści z firmy RockSoil, zajmującej się projektowaniem tuneli.