Czy kary umowne to jedyna motywacja wykonawcy, żeby skończyć inwestycję w terminie? A może AGP Metro już teraz myŚli o kolejnych kontraktach na rozbudowę metra w Warszawie? W mediach pojawiają się spekulacje co do zamierzeń konsorcjum.
AGP Metro poinformowało o zakupie czwartej tarczy oraz zmianie kolejnoŚci prac na budowie stacji Rondo ONZ. Dzięki temu prace mają przyspieszyć. Ostatnio Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR mówił, że wykonawcy może nie opłacać się ponosić dodatkowych nakładów z myŚlą o zmniejszeniu opóźnienia. – Kary umowne będą naliczane w wysokoŚci 0,1% wartoŚci kontraktu za każdy dzień zwłoki, ale nie mogą przekroczyć 15 procent. W związku z tym, jeżeli wykonawca i tak nie zdąży zrealizować inwestycji z opóźnieniem mniejszym niż 150 dni, motywacja spada. Za większe opóźnienie kary mu nie grożą – twierdził Furgalski. Jednak motywacja wykonawcy może być inna: w mediach pojawiły się spekulacje, że AGP Metro – zwiększając wydatki – gra perspektywicznie i myŚli o kolejnych kontraktach na rozbudowę II linii metra. Na razie wyraźnie zaprzecza temu Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy. Jego zdaniem za wczeŚnie jest mówić o planach, skoro jeszcze nie został ogłoszony przetarg na budowę.
AGP Metro do budowy tuneli wykorzysta cztery nowe tarcze TBM, każda za ok. 60 mln zł. Są one, tak jak cały sprzęt budowlany, własnoŚcią wykonawcy. Oprócz tego firma uruchomiła przy ul. Marywilskiej „fabrykę tubingów”, zajmującą się produkcją pierŚcieni dla obudowy tuneli. Nie są to argumenty bez znaczenia – dzięki nim wykonawca w ewentualnych kolejnych przetargach na odcinki zachodni i wschodnio-północny będzie mógł zaoferować odpowiedni niższą cenę.
Anonimowy rozmówca z miasta z kręgów związanych z inwestycją nie zaprzeczył, że takie domniemanie jest uzasadnione. Ponadto, jak dodał, jeŚli AGP Metro nie sprosta obecnemu kontraktowi, to firma nie ma co liczyć na nowe zamówienia w Warszawie. Poza tym znaczne niepowodzenie przy realizacji inwestycji odbić się może wizerunkowo na uczestnikach wchodzących w skład konsorcjum.