Dzięki złożonemu przez europejską korporację leasingową Angel Trains zamówieniu na 60 lokomotyw TRAXX z opcją, Bombardier Transportation uzyskał kolejne duże zamówienie na lokomotywy od klienta prywatnego.
Wartość zamówienia na lokomotywy TRAXX AC, DC i MS szacowana jest na około 225 mln euro (316 mln USD). Realizacja opcji oczekiwana jest bezpośrednio po zawarciu umowy leasingowej, nad którą obecnie toczą się rozmowy.
Nowe elektryczne lokomotywy wykorzystywane będą w ruchu transgranicznym na różnych trasach w całej Europie, w tym na nowych korytarzach pomiędzy Austrią i Węgrami oraz między Szwecją i Norwegią. Zastosowana w rodzinie TRAXX strategia wspólnej platformy, a co za tym idzie - wysoki odsetek zbieżnych części, skutkuje wysoką ekonomiką wykorzystywania tych lokomotyw na terenie całej Europy. Z uwagi na konstrukcję modułową ostateczna konfiguracja lokomotyw może zostać bezproblemowo dostosowana do poszczególnych regionów, ich zastosowania i typowej dla nich infrastruktury.
Ostateczny montaż lokomotyw wielosystemowych oraz tych z napędem AC ma miejsce w zakładach Bombardiera w Kassel, zaś lokomotywy z napędem DC składane będą we włoskich zakładach w Vado Ligure. Nadwozia produkowane będą w Polsce we wrocławskim zakładzie Bombardiera, wózki w Siegen, a jednostki napędowe i systemy kontrolne oparte na sprawdzonej technologii Bombardier Mitrac w Mannheim.
Angel Trains posiada już ponad 100 lokomotyw z rodziny TRAXX, które Angel Trains Cargo, jej spółka zależna specjalizująca się w leasingu, dzierżawi przewoźnikom kolejowym w całej Europie. Uwzględniając ostatnie zamówienia, asortyment lokomotyw TRAXX zakupionych przez Angel Trains obejmuje obecnie 160 lokomotyw, w tym siedemdziesiąt z napędem AC (znanych na rynku niemieckim jako seria BR 145/185), dwadzieścia lokomotyw z napędem DC (znanych na rynku włoskim pod nazwą E 483) oraz siedemdziesiąt lokomotyw wielosystemowych zasilanych czterema rodzajami napięcia, przystosowanych do obsługi głównych europejskich korytarzy towarowych między Niemcami, Polską, Holandią i Włochami.
Tim Jackson, dyrektor ds. międzynarodowych Angel Trains powierdział: - To istotne nowe zamówienie umożliwi nam udzielenie wsparcia dla rozwoju kilku kluczowych klientów, którzy już korzystają z naszych napędów spalinowych i elektrycznych, jak również rozszerzenie naszego zasięgu na nowe terytoria lub przewoźników. Elastyczność i jakość produktów
z rodziny TRAXX idzie w parze z naszymi aspiracjami jako zaangażowanego, przedsiębiorczego i profesjonalnego partnera europejskiego sektora transportu kolejowego.
- Ogromnie cieszymy się tym kolejnym dużym zamówieniem od Angel Trains. Poza wydajnością kosztową i niezawodnością, sukces produktów z rodziny TRAXX zawdzięczamy ich uniwersalności. Oznacza to, że wraz z naszymi klientami możemy
w znaczący sposób przyczynić się do wspólnego rozwoju europejskiego transportu kolejowego – podkreślił Edmund Schlummer, szef dywizji lokomotyw Bombardier Transportation.
* Lokomotywa Traxx (fot. Denis Verheyden, www.commons.wikimedia.org).