Z okazji 5-lecia PKP IC Minister Transportu Jerzy Polaczek oraz p.o. prezes zarządu PKP Intercity Czesław Warsewicz spotkali się z dziennikarzami w sali recepcyjnej Dworca Centralnego.
Minister Transportu zapowiedział, że spółka zamierza zainwestować w tabor kolejowy 130 mln zł tylko w 2006 r. Wyraził także przekonanie, iż przy obecnym tempie rozwoju, PKP Intercity będzie mogła wkrótce być wprowadzona na giełdę.
PKP Intercity to szybko rozwijająca się spółka, powstała w 2001 wyniku restrukturyzacji PKP. Choć początki jej funkcjonowania były trudne (w ciągu pierwszych 3 lat przyniosła w sumie 128 mln strat), opinia o dużym potencjale PKP IC okazała się słuszna – w 2005 roku, spółka odnotowała zysk w wysokości 3,1 mln złotych.
„Na koniec 2006 roku możemy spodziewać się ok. 40 mln złotych zysków.” - zapowiedział Minister Polaczek. Pogratulował p.o. prezesowi spółki dobrych wyników, które jego zdaniem są efektem realizacji dobrej strategii rozwoju przewozów specjalistycznych, międzynarodowych oraz krajowych. Poinformował także, że w najbliższych 3 – 4 latach plan inwestycji PKP IC w tabor kolejowy przewiduje modernizację 100 wagonów, zakup 10 nowych lokomotyw dwusystemowych, 20 nowych wagonów I i II klasy, w tym wagonów restauracyjnych na łączną sumę około 1 mld złotych.
Na sukces PKP IC według Czesława Warsewicza składa się przede wszystkim zwrot niezapłaconych ulg ustawowych za lata 2002-2003 w wysokości 25 mln złotych, dopłaty do przewozów międzynarodowych (25,4 mln złotych), dotacja budżetowa 18,1 mln złotych na zakup taboru oraz wzrost jakości świadczonych usług (warszawskie Centrum Obsługi Klienta, internetowa sprzedaż biletów, itd.). Spółka zanotowała także wzrost przewozu pasażerów, do końca sierpnia z jej usług skorzystało 7 mln pasażerów, czyli tyle, ile przez cały 2004 r, Warsewicz spodziewa się, że na koniec tego roku liczba ta wzrośnie do ok. 10, 8 mln osób (ponad 1 mln więcej niż w 2005 r.)
Warsewicz przedstawił także strategię spółki na najbliższe lata: inwestycja w zakup i modernizację taboru, oraz kampania wizerunkowa PKP IC, mającą na celu przyciągnięcie nowych klientów, a także wzrost jakości usług i poszerzenie oferty przewozów. Obecnie PKP Intercity posiada 1.240 wagonów, w tym 28 nowych i 213 zmodernizowanych w ciągu ostatnich 5 lat. W ramach realizacji tej strategii spółka jeszcze w tym roku planuje przeznaczyć 115 mln na tabor kolejowy, podpisała już piętnastoletnią umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na 50 mln euro, pozostałą kwotę zamierza uzyskać ze środków własnych. Inwestycje taborowe w wysokości 1 mld złotych mogą zostać częściowo zrefundowane ze środków unijnych (z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport oraz programu Infrastruktura i Środowisko). Minister Polaczek potwierdził, iż część unijnych funduszy przeznaczona będzie na modernizację taboru kolejowego, i być może kwota przeznaczona na ten cel przekroczy wartość 400 mln €.
Spółka podejmie też działania mające na celu uatrakcyjnienie swojej oferty przewozowej poprzez wznowienie połączenia „Polonez” na trasie Warszawa-Moskwa (przewidywane na maj 2007 r.), uruchomienie połączenia na trasie Kraków-Moskwa, przygotowanie oferty AutoStop skierowanej do kierowców samochodów (obniżka biletów dla 5 osób o 30% oraz zapewnienie miejsc parkingowych w pobliżu Dworca Centralnego w ramach projektu „Parkuj i Jedź”. Oprócz tego PKP IC zamierza poprawić jakość usług gastronomicznych WARS-u, skrócić czas oczekiwania na zakup biletów do 10 minut, a także zapewnić bezpieczeństwo podróżnym poprzez system monitoringu w wagonach Intercity.
Czesław Warsewicz potwierdził także, że po ponad dwóch miesiącach pełnienia obowiązków prezesa zarządu PKP IC, zamierza ubiegać się o prezesurę tej spółki.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia z sali recepcyjnej Dworca Centralnego, która zachowała swój wygląd z 1975 roku. To właśnie w niej Edward Gierek i inni urzędnicy PRL spędzali czas oczekując na przyjazd pociągu. Niestety naszym fotoreporterom nie udało się odnaleźć legendarnych przejść łączących salę z Pałacem Kultury czy budynkiem Komitetu Centralnego.


