Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

1,5 mld zł za 75% CTL Logistics

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 21 listopada 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
1,5 mld zł za 75% CTL Logistics
Wartość transakcji przejęcia udziałów w CTL Logistics szacowana jest nawet na 1,5 mld zł. – Nie jest też wykluczone, że za Bridgepoint stoją inni przewoźnicy – mówi Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo.

Przejęcie CTL to w tym roku największa transakcja odkupienia spółki od jej pierwotnego właściciela na polskim rynku i druga co do wielkości, jaka kiedykolwiek była w Polsce przeprowadzona.

Choć wartość transakcji nie została ujawniona, nieoficjalnie mówi się, że mogła zamknąć się w przedziale od 300 do 400 mln euro, czyli sięgnąć 1,5 mld zł. Na podstawie wyceny porównawczej z brytyjską Arrivą, która prowadzi podobną działalność, analitycy "Rzeczpospolitej" wyliczyli jednak, że wartość pakietu kontrolnego to ok. 770 mln zł.

Nowy właściciel spółki zapowiada, że już za kilka lat przewoźnik ma być największą prywatną koleją w Europie. – Wzmocnimy pozycję firmy na rynku polskim i w tranzycie, i za trzy do pięciu lat ją sprzedamy – mówi Paweł Ryszkiewicz z Bridgepoint. – Prawie jedna czwarta towarów przewożonych przez granicę polsko-niemiecką powierzana jest właśnie CTL, chcemy również zaistnieć na wschodniej granicy. Czekają nas dwa lata ciężkiej pracy – podkreśla.

Ostatnio jednak udział CTL w polskim rynku nieco spadł. Na koniec 2006 roku wynosił 5,6 proc., a po pierwszej połowie 2007 roku o 0,2 pkt proc. mniej. Jak twierdzą władze firmy, spowodowane jest to wzrostem zamówień za granicą. W pierwszym półroczu przewozy wykonywane przez CTL na zachodzie Europy wzrosły o ok. 60 proc. i tam spółka musiała przesunąć część taboru.

Tabor CTL to 176 lokomotyw, ponad 4,8 tys. wagonów i 46 ciężarówek do przewozu materiałów niebezpiecznych. Majątek spółki to również pięć terminali przeładunkowych i trzy punkty napraw i czyszczenia taboru. Przychody grupy w 2006 roku zamknęły się kwotą 974 mln euro. – Zainwestujemy w tabor spółki, postaramy się o kolejnych klientów – zapowiada Paweł Ryszkiewicz. Zmian w zarządzie spółki nie będzie. Były właściciel zasiądzie w radzie nadzorczej.

Pieniądze na inwestycje mają pochodzić z bieżącej działalności spółki, kredytów bankowych i częściowo od nowego właściciela.

Wysokość zapowiadanego zastrzyku finansowego jest owiana tajemnicą. Wiadomo, że Bridgepoint z własnych funduszy inwestuje w nowe spółki maksymalnie do 300 mln euro. Zaangażowanie finansowe w projekty jest uzupełniane kredytami bankowymi. – Z oficjalnych zapowiedzi nowego właściciela CTL wynika, że ma ambitne plany, nie wiadomo jednak, czy i ile zamierza w spółkę zainwestować – mówi Władysław Szczepkowski. Jak dodaje, nowy właściciel deklaruje, że będzie wzmacniać pozycję przewoźnika na europejskich torach.

Dla rynku informacja o transakcji nie była zaskoczeniem. – Potwierdza potrzebę szukania zewnętrznych źródeł finansowania rozwoju – mówi Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. Tym bardziej że na rynku dopiero zaczyna się okres konsolidacji. – Dla narodowego przewoźnika powinno to być impulsem do przyspieszenia prywatyzacji – podsumowuje. Wartość rynku transportu kolejowego w Polsce ma zgodnie z szacunkami analityków w ciągu najbliższych pięciu lat rosnąć w tempie około 4–5 procent rocznie.



Adrian Furgalski, szef zespołu doradców TOR: - Jeżeli jeden z największych funduszy inwestycyjnych mówi, że zrobi z CTL największego europejskiego przewoźnika kolejowego, to należy te słowa potraktować poważnie. CTL rozwija się ostatnio bardzo dobrze, zwłaszcza za granicą, głównie w Niemczech, gdzie rynek nie jest ręcznie sterowany, jak ma to miejsce u nas. CTL wsparty kapitałem i doświadczeniem Bridgepoint stał się jeszcze groźniejszym konkurentem dla PKP Cargo i znacznie bardziej niż dotąd liczącą się firmą na europejskim rynku. Dla PKP Cargo oznacza to konieczność przyspieszenia prywatyzacji. Zastrzyku dodatkowego kapitału powinien poszukać również PCC Rail.

\
* Grafika: Rzeczpospolita.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5