Podsumowanie pracy Ministerstwa Transportu i Budownictwa: Mirosław Chaberek - "100 dni ciężkiej pracy"; Jerzy Polaczek - "mam duże ambicje".
Minister Polaczek, podsumowując na konferencji prasowej pierwsze 100 dni działalności nowego rządu, pozytywnie ocenił działalność podległego mu Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Minister zaznaczył jednak, iż jego ambicje znacznie przewyższają dotychczas osiągniętą satysfakcję.
Ku zawodowi osób zaangażowanych w sprawy sektora kolejowego minister Polaczek kilkakrotnie podkreślił, iż zasadnicze i priorytetowe dla uwagi jego resortu kwestie to gospodarka mieszkaniowa i drogownictwo.
Minister wymieniając sprawy związane z kondycją sektora kolejowego podkreślił, iż kluczowym elementem jego planów wobec kolei jest przygotowanie Grupy PKP do zaprogramowanej przez rządzącą ekipę strategii wobec tego przedsiębiorstwa. Chodzi tu przede wszystkim o kwestie takie, jak poprawa płynności finansowej spółek przewozów pasażerskich oraz przygotowanie PKP PLK do nowego modelu organizacyjnego.
W najbliższych tygodniach minister zamierza też przedłożyć na radzie ministrów projekt Strategii Rozwoju Transportu Kolejowego.
Minister zapowiedział także udrożnienie procesów inwestycji w infrastrukturze transportowej dzięki wprowadzeniu w życie zawartego w podpisanym niedawno "pakcie stabilizacyjnym" projektu ustawy o szczególnych zasadach realizacji inwestycji infrastrukturalnych, który ma na celu regulacje zasad inwestycji infrastrukturalnych oraz zwiększenie skuteczności absorpcji środków unijnych. Ustawa ta ma pomóc rządowi w zyskaniu kompleksowego poglądu na potrzeby inwestycji w infrastrukturze. Co więcej nadzorem, kontrolą, monitorowaniem i koordynacją realizacji inwestycji resortu oraz opracowywaniem ich zbiorczego planu zajmie się powołany niedawno Departament Inwestycji i Analiz Ekonomicznych.
Zapytany o kwestie szczegółowe podsekretarz Stanu ds. kolejnictwa Mirosław Chaberek potwierdził wycofanie się rządu z wszelkich planów prywatyzacji spółek grupy PKP w tym PKP Cargo, choć jak zaznaczył nie jest to decyzja ostateczna i w przyszłości możliwe będzie zbycie części udziałów Skarbu Państwa w PKP Cargo, najprawdopodobniej w formie oferty niepublicznej, przy zachowaniu przeważającego udziału państwa.
Najpierw jednak należy odpowiednio wzmocnić przewoźnika towarowego i zwiększyć jego potencjał.
Środki, jakie międzynarodowe instytucje chciały przeznaczyć na sfinansowanie usług doradcy prywatyzacyjnego, teraz mogą zostać przeznaczone np. na modernizacje linii drugorzędnych.
Co więcej minister Chaberek zapowiedział, że PKP Cargo najprawdopodobniej nie będzie brała udziału w procedurach prywatyzacyjnych kolejnych europejskich przewoźników towarowych takich jak DB czy CFR Marfa, ponieważ według nowych wyliczeń ministerstwa takie inwestycje najczęściej nie dają żadnej gwarancji zwrotu poniesionych nakładów.
Minister Chaberek zapowiedział również podjęcie szczegółowych konsultacji z PKP PLK w sprawie propozycji zmian w dyskutowanym na łonie sejmowej podkomisji projekcie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych. Według słów ministra resort będzie starał się odpowiednio wpłynąć na kształt ustawy, tak by w realizowanych w przyszłości procedurach przetargowy zapobiec przedłużającym się protestom i odwołaniom, a jednocześnie odpowiednio zabezpieczyć należyte wykonanie inwestycji.
Po ujawnionej ostatnio kolejnej negatywnej opinii NIK nt. sytuacji w polskim sektorze transportowym równie ważne dla ministra stało się dokonanie przeglądu kompetencji i należytego wykonywania obowiązków przez pracowników dużych spółek grupy PKP, takich jak PKP PLK czy PKP LHS. W przypadku tej ostatniej po stwierdzonych nadużyciach minister Chaberek już skierował zawiadomienie do prokuratury.
Obecna na konferencji Anna Streżyńska, Podsekretarz Stanu ds. łączności, zaprzeczyła pogłoskom nt. konsolidacji państwowych spółek telekomunikacyjnych, w tym Telekomunikacji Kolejowej, dla celów powołania Państwowego Operatora Telekomunikacyjnego. Zapowiedziała jednak intensywne prace nad możliwościami lepszego wykorzystania potencjału tych struktur dla wsparcia zadań państwowych.