Partnerzy serwisu:

Savoir–vivre w metrze? Inny w Berlinie, inny w Londynie…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Savoir–vivre w metrze? Inny w Berlinie, inny w Londynie…
Naruszenie zasady wolnej lewej strony schodów ruchomych w londyńskim metrze to ciężka zbrodnia, choć w Berlinie zbrodnią jest przepychanie się między tymi, którzy stoją na schodach. W Paryżu pasażerowie się do siebie tulą i nikomu to nie przeszkadza, a w Atenach współpasażerowie o najlepszych manierach to… nastolatkowie. W każdej z metropolii Europy zasady dobrego wychowania nieco się od siebie różnią.

Europejski korespondent amerykańskiego serwisu CityLab Ferguss O’Sullivan opisał swoje doświadczenia w podróżowaniu metrem w pięciu stolicach starego kontynentu. Warszawy w tym zestawieniu zabrakło, ale O’Sullivan odwiedził kilkanaście europejskich miast w tym Kraków. I napatrzył się na to co w danym miejscu uchodzi, a co nie.

Londyn – bałagan w ramach zasad

Zostawienie przeczytanej gazety dla kolejnego pasażera to w londyńskim metrze codzienność, choć np. w Wiedniu takie zachowanie byłoby przyjęte jako faux pas. Zresztą bałaganienie w metrze jest ponoć wybitnie brytyjską cechą. Mimo piętnowania tego zwyczaju w „Tubie” uchodzi nawet jedzenie mocno pachnącego jedzenia. Dlaczego? Bo jak pisze O’Sullivan zamknięci w sobie Brytyjczycy bardzo rzadko decydują się na zwrócenie komukolwiek uwagi. Efekt tego jest taki, że pociąg dojeżdżający do stacji końcowej często wygląda jak śmietnik.

Jest jednak miejsce, gdzie niepodporządkowanie się zasadom łatwo wywoła agresję. To ruchome schody. Z prawej stoisz, z lewej idziesz. Kto zignoruje tę zasadę albo zostanie skrzyczany, albo zdeptany przez śpieszących się do pracy londyńczyków. Tam nikt nie ma czasu na tłumaczenia.

Berlin – ordung muss sein

Za to w stolicy Niemiec schody ruchome służą do… stania. Po obu stronach. I nie próbujcie się przeciskać między innymi, tłumacząc to pośpiechem, bo będzie to ciężki afront. Co więcej pasażerowie nie omieszkają wam tego powiedzieć.

Savoir–vivre metra w Berlinie jest na dobrą sprawę przeciwieństwem tego londyńskiego. Liczy się porządek, o który zresztą dbają sami podróżni. „Zwracano mi uwagę, że zostawiłem papierek, którego nawet nie dotknąłem” – pisze O’Sullivan. O ile w kwestii przestrzeni berlińczycy są zasadniczy, to w kwestii czasu panuje większa swoboda. To, że wam się śpieszy nie uprawnia was do czegokolwiek. Nawet nie próbujcie w ten sposób się tłumaczyć.

Paryż – kolanko do kolanka

W Berlinie nie spotkacie nikogo, kto będzie wskakiwał do wagonu, po sygnale zamknięcia drzwi. W stolicy Francji z kolei w dobrym tonie jest przytrzymywanie zamykających się drzwi, by wszyscy mieli okazję wsiąść. W dobrym tonie, choć wbrew przepisom i mocno piętnowane przez władze metra. Ale spróbujcie tego nie zrobić, gdy ktoś biegnie do pociągu.

Za to paryskie metro, wg O’Sullivana, oferuje największą bliskość, ze wszystkich których odwiedził. Nikogo nie dziwi, że z powodu tłoku pasażerowie się do siebie tulą, stojąc ściśnięci jak sardynki. Choć, co też istotne, unikają kontaktu wzrokowego.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5