Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Metro zbiera kurz. Czyszczenie nie jest łatwym procesem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Metro zbiera kurz. Czyszczenie nie jest łatwym procesem
Dobiegają końca prace przy czyszczeniu stropów na mokotowskich stacjach metra. Efekt widoczny jest gołym okiem. Prace nie są jednak łatwe: pracownicy mają na czyszczenie de facto tylko dwie godziny w nocy, i to nie każdej nocy. O przebiegu czyszczenia w metrze opowiada Jacek Wysocki, współwłaściciel firmy Clean City, działającej na zlecenie Metra Warszawskiego.

Prace obejmują pięć stacji: Politechnikę, Pole Mokotowskie, Racławicką, Wierzbno i Wilanowską. W sumie do wyczyszczenia jest ok. 20 209 m kw. powierzchni. Poprzedni raz takie prace wykonywano blisko dekadę temu.

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: W jaki sposób czyszczone są stropy na stacjach metra?

Jacek Wysocki, współwłaściciel firmy Clean City: Czyszczenie nie jest łatwym procesem, bo usuwamy wiele zabrudzeń - kurz, czyli dużą warstwę tłuszczu, a także spaliny z lokomotyw technicznych. Dwukrotnie aplikujemy chemię, która wchodzi w reakcję. Następnie spłukujemy ją wodą pod dużym ciśnieniem, co przynosi widoczny efekt.

Na ile metro jest miejscem nietypowym?

Nasza firma specjalizuje się w czyszczeniu. Pracujemy dla PKP, Zarządu Dróg Miejskich i Zarządu Oczyszczania Miasta. Metro jest o tyle różne, że tunel jest takim ciągiem powietrza - stacje są wąską powierzchnią, które wszystko zbierają. Tutaj mamy zupełnie inny brud, wymagający innej chemii. Przykładowo na kolei problemem są opiłki, pozostawiające rdzawe zanieczyszczenia. W tunelach i na mostach drogowych mamy zanieczyszczenia komunikacyjne, które spłukuje się jeszcze wyższym ciśnieniem i innymi urządzeniami, ale za to one znacznie łatwiej schodzą i nie wymagają takiej aplikacji środków chemicznych.

Czy coś było zaskoczeniem dla pracowników, gdy weszli na pierwszą stację metra?

Utrudnieniem jest to, że czas od zamknięcia stacji do jej ponownego otwarcia jest bardzo krótki. Prace nad peronem i torami możemy rozpocząć dopiero po sygnale od dyżurnego stacji, że napięcie w trzeciej szynie zostało wyłączone. W sumie na peronie możemy być dwie i pół godziny, więc zostaje niecałe dwie godziny pracy. Nie możemy pracować w piątek i sobotę (noce z wydłużonymi godzinami kursowania metra). Dodatkowo otwierana jest II linia - przynajmniej 2-3 razy w tygodniu są jazdy techniczne, które też nie pozwalają nam na prace na peronie. To wszystko wydłuża cały proces czyszczenia stacji.

Jakie doświadczenia firma ma z koleją?

Zajmowaliśmy się utrzymaniem czystości na dworcach - nie bieżącej, tylko np. elewacji, kamienia. Przykładowo czyściliśmy dach na dworcu Warszawa Ochota - nawet trzy razy w roku, bo bardzo szybko się brudził. Na odtworzonej mozaice osiadały opiłki z klocków hamulcowych, grafit z sieci trakcyjnej i pantografów. Mamy wyselekcjonowane środki, które sobie z tym dobrze radzą.

Nasza firma powstała z pomysłu usuwania graffiti, oferujemy też zabezpieczenia anty-graffiti. Żałuję, jako obywatel, że kolejarze nie zdecydowali się na to na zmodernizowanych trasach, np. do Nasielska. Mamy wyremontowane stacje, ale wyglądają jak wyglądają.

Cała rozmowa na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5