Nie tylko rozwój kolei poprzez inwestycje, ale również m.in. działania promocyjne, mające zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei. Takie są m.in. priorytety władz woj. dolnośląskiego, jeśli chodzi o politykę transportową w rozpoczętej kadencji samorządu. Dolnośląscy urzędnicy podkreślają, że zadanie związane z rozwojem transportu publicznego, to „proces wieloletni, powiązany z ewolucją mentalności społeczeństwa”.
– Zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego, jest kierunkiem działań zapisanych w strategicznych dokumentach Unii Europejskiej. Działania takie powiązane są także z celami Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego. Jest to zatem nie tylko intencja władz województwa, ale także potrzeba realizacji strategicznych celów rozwoju regionalnego. Zmiany, które dotyczą rozwoju transportu publicznego, nie wiążą się tylko z inwestycjami transportowymi ale także z działalnością promocyjną, edukacyjną oraz polityką zagospodarowania przestrzennego, modyfikującą struktury osadnicze pod kątem dostępności społeczeństwa do sieci transportu kolejowego. Zadanie to jest procesem wieloletnim, powiązanym z ewolucją mentalności społeczeństwa – mówi w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl Maciej Zathey, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Dyrektor Zathey dodaje, że zakres wsparcia w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 w kwestiach związanych z transportem kolejowym w głównym stopniu dotyczy projektów dotyczących przebudowy, modernizacji, rewitalizacji a także, w uzasadnionych przypadkach – budowy sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym, doprowadzający ruch w kierunku sieci TEN-T i poprawiający na nich bezpieczeństwo. Natomiast w przypadku transportu miejskiego, finansowanego w priorytecie inwestycyjnym 3.4 („Wdrażanie strategii niskoemisyjnych”), wszystkie inwestycje muszą wynikać z przygotowanych przez samorządy planów, zawierających odniesienia do kwestii przechodzenia na bardziej ekologiczne i zrównoważone systemy transportowe w miastach. Funkcję takich dokumentów mogą pełnić plany dotyczące gospodarki niskoemisyjnej, Strategie ZIT lub też plany mobilności miejskiej.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl