Stadler zakończył już produkcję 20 pociągów dla PKP Intercity, ale nie oznacza to odpoczynku na hali produkcyjnej. W Siedlcach powstają już kolejne Flirty w ramach największego w historii Stadler Polska kontraktu. Jeszcze w tym roku mają zostać wyprodukowane trzy pociągi dla Holandii.
Jak poinformowała „Rynek Kolejowy” rzeczniczka Stadlera Marta Jarosińska, w siedleckim zakładzie znajduje się już 20 pudeł do produkcji pojazdów czteroczłonowych i 6 pudeł do produkcji pociągów w wersji trójczłonowej. Do Siedlec pudła przyjeżdżają z Węgier, gdzie są produkowane. - Produkcja pojazdów jest w toku, na różnych etapach wykonania. Do końca roku mają zostać wyprodukowane i przekazane do uruchomienia dwa pojazdy czteroczłonowe i jeden trójczłonowy – informuje Jarosińska.
Sprawdzone rozwiązania
25 czteroczłonowych pociągów Flirt będzie miało po 32 siedzenia w pierwszej klasie, 170 w drugiej i 12 siedzeń składanych. W 33 pociągach trójczłonowych znajdzie się po 32 siedzenia w pierwszej klasie, 114 w drugiej oraz również 12 siedzeń rozkładanych. Przy każdym siedzeniu znajdzie się gniazdo USB. Pociągi będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w system informacji pasażerskiej i w klimatyzację. Będą one przystosowane do sieci o napięciu 1,5 kV prądu stałego. Prędkość maksymalna pociągu wyniesie do 160 km/h. Zespoły trakcyjne będzie można w przyszłości wyposażyć w system ETCS.
Postawili na doświadczenie
Kontrakt został zlecony Stadlerowi w trybie bezprzetargowym. Koleje Holenderskie w krótkim czasie potrzebują wzmocnić swoją flotę, dlatego postawiły na firmę, która ma już doświadczenie na krajowym rynku.
Jak przypomina rzeczniczka Stadlera, od 2009 roku firma realizowała zamówienia dla holenderskiego prywatnego przewoźnika Arriva. W ramach tych zamówień siedlecki zakład wyprodukował łącznie 58 pojazdów elektrycznych i spalinowych. Wszystkie otrzymały dopuszczenia do eksploatacji w Holandii. Część z nich jest eksploatowana w trakcji mieszanej - pojazd elektryczny ze spalinowym.
- Zrealizowane dla holenderskiego przewoźnika zamówienia potwierdziły solidność, wysoką jakość i terminowość siedleckiego zakładu. Zamówienie otrzymane od kolei holenderskich jest potwierdzeniem akceptacji Stadler Polska jako dostawcy i uznania dla jakości i terminowości realizowanych zamówień. Stadler Polska otrzymał zamówienie od NS także ze względu na gotowość wyprodukowania dużej ilości pojazdów w stosunkowo krótkim terminie – podkreśla Marta Jarosińska. Pojazdy mają wejść do eksploatacji wraz z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2016 roku.
Dostawa 58 pociągów dla Kolei Holenderskich Nederlandse Spoorwegen to największy do tej pory kontrakt realizowany w Siedlcach. Pociągi mają obsługiwać trasy szybkiej kolei, a także połączenia regionalne na terytorium całego kraju. Za pociągi zamawiający zapłaci ponad miliard złotych.