Koleje Ukraińskie, Newag i Zespół Doradców Gospodarczych TOR podpisały w poniedziałek w Kijowie memorandum w sprawie przygotowania programu modernizacji lokomotyw spalinowych dla przewozów towarowych. Ukraina potrzebuje ich od 150 do 200.
Podczas poniedziałkowej wizyty premier Ewy Kopacz na Ukrainie, w obecności wiceministrów gospodarki Ukrainy i Polski: Romana Kaczura i Andrzeja Dychy, a także szefa Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznicy) Maksyma Blanka, doszło do podpisania "Memorandum o współpracy w sferze kolejowego przemysłu maszynowego, badań naukowych, opracowań konstruktorsko-doświadczalnych, prób, inżynieringu i doradztwa w sektorze transportu kolejowego".
Memorandum podpisali: Rostysław Diomin - Dyrektor Pionu Polityki Technicznej Ukrzaliznycia, Zbigniew Konieczek - prezes Newagu i Adrian Furgalski - Wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Otwiera ono możliwość przygotowania 2-3 letniego programu modernizacji lokomotyw spalinowych.
- Prawie 80 proc. towarów na Ukrainie przewozi się koleją. Niestety, zużycie taboru wynosi aż 80 proc. co oznacza, że bez odnowienia parku lokomotyw przewozy mogą się załamać – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców TOR - Memorandum może rozpocząć proces inwestycyjny kluczowy dla ukraińskiego systemu transportowego, gdyż modernizacji może zostać poddanych nawet 150-200 lokomotyw spalinowych – dodaje.
Newag dysponuje technologią modernizacji lokomotyw szerokotorowych wykonywaną dotąd dla PKP LHS. - Posiadamy wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych. Od dwóch lat utrzymujemy pozycję lidera w tym segmencie – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. - W 2014 roku zmodernizowaliśmy 31 lokomotyw, osiągając po raz kolejny 100 proc. udziału w polskim rynku – dodał.
Następnym krokiem będzie zbudowanie modelu finansowania inwestycji.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Mowa będzie także na temat modernizacji lokomotyw, jak i szans na rynku ukraińskim.