Spór o teren pod bazę Kolei Małopolskich wchodzi w nowy etap - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Spór o teren pod bazę Kolei Małopolskich wchodzi w nowy etap

| Michał Szymajda 30.04.2018 67

Spór o teren pod bazę Kolei Małopolskich wchodzi w nowy etap
Małopolski ImpulsFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Koleje Małopolskie zwróciły się do Sejmiku Województwa Małopolskiego z prośbą o podjęcie energicznych działań w celu wsparcia przewoźnika na drodze do budowy własnego zaplecza do obsługi pociągów. Całkiem możliwe, że inwestycja mająca zapewnione finansowanie UE, nie powstanie.
Samorząd województwa wystosował apel, który poparty został głosami radnych sejmiku z PO i PSL. Z wyjątkiem jednego z radnych PiS (wstrzymał się od głosu) 16 z nich głosowało przeciwko publikacji apelu, ale to nie wystarczyło, by wstrzymać publikację jego treści, przekazaną do prezydenta Polski, premiera, ministra infrastruktury i prezesa PKP SA, a także do parlamentarzystów z Małopolski.

W apelu czytamy, że brak zaplecza technicznego (jak może wyglądać takie zaplecze piszemy na przykładzie Kolei Dolnośląskich, które otworzyło je z końcem kwietnia w Legnicy) sprawia, że Koleje Małopolskie muszą wykonywać przeglądy i naprawy w Dębicy, Nowym Sączu i Katowicach. To efekt wymówienia umowy przez Przewozy Regionalne, które nie chciały serwisować pociągów samorządowej spółki.

Koleje Małopolskie przypominają, że już kilka lat temu do budowy zaplecza wytypowano działkę przy ul. Składowej w Krakowie, znajdującą się w zasobach PKP SA. Początkowo rozmowy z PKP szły na tyle dobrze, że nic nie wskazywało problemów z przekazaniem działki.

Przewozy Regionalne… też są zainteresowane działką przy Składowej

– W rezultacie dokonanych starań i postępowań beneficjent dla przedmiotowego zadania uzyskał wszystkie niezbędne decyzje konieczne do jego realizacji. Dokumentacja jest gotowa do ogłoszenia przetargu w systemie zaprojektuj i buduj, jednakże Koleje Małopolskie nie mogą rozpocząć budowy (…) z uwagi na brak prawa do dysponowania terenem na cele budowlane. Ponadto proponowany przez PKP SA okres dzierżawy terenu to tylko 10 lat (…), co stawia pod znakiem zapytania racjonalność i amortyzację całej inwestycji – czytamy w apelu. Zagrożone są także środki unijne przeznaczone na zaplecze, które być może trzeba będzie relokować na inny cel, wskazany przez marszałka.

W całej sprawie jest nowy wątek. Pomimo tego, że Przewozy Regionalne znajdują się w głębokiej restrukturyzacji i m.in. z tego powodu w tym roku nie planuje się zakupu nowego taboru do realizacji połączeń, to 31 października 2017 roku złożyły do PKP SA wniosek o dzierżawę tego samego terenu…

– Wniosek o dzierżawę tego samego terenu nosi znamiona świadomego blokowania rozwoju kolejowych przewozów aglomeracyjnych w Małopolsce. Już samo uzgodnienie z PKP PLK braku kolizji inwestycji budowy zaplecza z przebudową linii E30 trwało 5 miesięcy… –uważają sygnatariusze apelu.

MI: „Nie można przesądzić o oddaniu nieruchomości pod dzierżawę”

O reakcję na postępowanie PKP SA poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury.

– Aktualnie PKP SA analizuje potrzeby związane z zapotrzebowaniem na nieruchomości o charakterze logistyczno-transportowym. Z tego względu nie można jednoznacznie przesądzić o oddaniu tej nieruchomości w dzierżawę podmiotom trzecim. Po przeprowadzeniu analiz PKP SA będzie mogła podjąć decyzje odnośnie do zagospodarowania tej nieruchomości – napisał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Potwierdził on zainteresowanie Przewozów Regionalnych nieruchomością.

– Nieruchomością tą są zainteresowane Przewozy Regionalne Sp. o.o. Jest to istotne także w aspekcie kondycji finansowej tej spółki i konieczności zapewnienia prawidłowego jej funkcjonowania, mając na uwadze wieloletnie zaniedbania samorządów województw dotyczące zagwarantowania płynności finansowej PR, w tym możliwości jej rozwoju – napisał Huptyś.

Na pytanie o przyczynę zainteresowania Przewozów Regionalnych terenem przy ul. Składowej, pomimo posiadania własnego zaplecza technicznego w Krakowie, spółka dotąd nie odpowiedziała.

O problemach Kolei Małopolskich związanych z realizacją inwestycji pisaliśmy już wcześniej



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (833)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (833)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS