NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Rynek przewozów towarowych w Polsce zaczyna rosnąć

| Martyn Janduła 31.07.2017 19

Rynek przewozów towarowych w Polsce zaczyna rosnąć
Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
Dobre wyniki przewozowe zanotowano nie tylko w przewozach pasażerskich, ale także w przewozach towarowych. Dane za pierwsze półrocze pokazują sporą tendencję wzrostową. Warto jednak pamiętać, że rok 2016 zapisał się jako jeden z najsłabszych w branży. UTK podkreśla jednak, że wyniki te i tak są lepsze od tych z ostatnich sześciu lat.
Aż o 10% wzrosły przewozy towarowe w ujęciu półrocznym w 2017 roku w porównaniu do 2016 roku. Pociągi wykonały w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 25,67 mld tonokilometrów, przewożąc przy tym 114,1 mln ton. Oba wskaźniki poprawiono względem analogicznego okresu o 7,2% w pracy przewozowej oraz o 9,95% w ujęciu masy. Co więcej, praca eksploatacyjna wzrosła jedynie o 6,83%, osiągając parametr 37,52 mln pociągokilometrów. Biorąc pod uwagę, że średnia odległość przewożonych ładunków spadła w porównaniu z czerwcem 2016 r. o 5 km do wartości 223 km, oznacza to, że wynik ten osiągnięto poprzez uruchomienie większej liczby pociągów.

Jak zaznacza Urząd Transportu Kolejowego, wyniki te są najlepsze od 2011 r., kiedy to w okresie styczeń-czerwiec przewieziono 122 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 26,6 mld tonokmilometrów. Również w rozbiciu wyników na poszczególne miesiące, widać tendencję zwyżkową. Czerwiec 2017 r. jest kolejnym miesiącem, w którym masa przewożonych ładunków przekroczyła 20 mln. Wyniki za czerwiec 2017 r. są lepsze o 7,3% i 5,1% odpowiednio pod względem masy i pracy przewozowej od czerwca 2016 r.

PKP Cargo niezmiennie zajmuje pozycję lidera. Udział spółki wzrósł pod względem przewiezionej masy o 1,3 p.p. względem półrocza z 2016 roku, osiągając 44,85% udziałów w rynku. Praca przewozowa w spółce również wzrosła do poziomu 52,71%, poprawiając wskaźnik o 1,7 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu.

W ujęciu wskaźnika przewożonej masy, na zbliżonym poziomie jak w 2016 roku, pozostają DB Cargo Polska (18,17%), Lotos Kolej (5,57%) i PKP LHS (4,25%). Spółki te zanotowały lekkie spadki w udziale procentowym w rynku, jednak dzieje się to ze względu na rosnącą konkurencję ze strony PKP Cargo, odpowiednio – 0,02 p.p., 0,35 p.p. i 0,18 p.p. Warto jednak podkreślić, że  mimo udziałów, ostatecznie spółki te poprawiły znacząco wyniki w liczbie przewiezionych ton towarów – DB Cargo Polska przewiózł o 9,8% więcej ton, a PKP LHS o 5,5% niż rok temu. Jedynie CT Logistics  znacząco stracił udziały w rynku przewożonej masy o 0,8 p.p., przewożąc przy tym znacznie mniej towarów o 10% niż rok temu.  Niewielkie zmiany nastąpił także w udziale wykonanej pracy przewozowej. O 0,5 p.p. spadł udział w rynku w przypadku Lotos Kolei oraz tyle samo w przypadku PKP LHS, o 0,08 p.p. w przypadku DB Cargo Polska. 

Utrzymanie rosnącego wskaźnika w przewozie masy w przewozach towarowych do końca roku daje szanse na poprawę wyników uzyskanych w przeciągu ostatnich pięciu lat, warto jednak pamiętać, że będzie to jednak wciąż bardzo zbliżony poziom, gdzie przewóz masy oscylował w granicach 230 mln ton (w 2016 roku było to 222 mln ton, 2015 – 225 t., 2014 – 229 t., 2013 – 233 t., 2012 – 231 t.). Warto przypomnieć, że najlepszy wynik przez ostatnie 17 lat udało się uzyskać w 2007 roku, kiedy to kolej przewiozła 293,9 mln ton towarów, wykonując przy tym 53,9 mld tonokilometrów, zaś ładunki pokonywały średnio odległość 183,5 km.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS