Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Posłowie walczą o dwutorowe szlaki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-07-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Posłowie walczą o dwutorowe szlaki
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPosłowie walczą o dwutorowe szlaki
Poseł Bartosz Jóźwiak nie może pogodzić się z tym linia Poznań – Piła na odcinku Oborniki Wielkopolskie – Piła będzie modernizowana w wariancie jednotorowym. Sprzeciw wobec „ubogiego” wariantu modernizacji linii 202 słuchać także na Pomorzu. Po katastrofie we Włoszech można spodziewać się, że presja na rozszerzenie wariantów modernizacyjnych o drugi tor na liniach o dużym natężeniu ruchu pojawi się także w innych regionach kraju.

Poseł Jóźwiak zwraca uwagę, że na pełną modernizację linii z Poznania do Piły, w wariancie zakładającym dobudowę drugiego toru, potrzeba miliard złotych. W budżecie państwa na ten cel pieniędzy nie przewidziano, ponieważ nie uznano tego szlaku za linię o znaczeniu krajowym. Stąd wynikać będzie ograniczony zakres prac i obniżenie kosztów planowanych robót do około 600 milionów złotych. Ostatecznie linia zostanie zmodernizowana przy udziale środków finansowych z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa wielkopolskiego.

Jeden tor ze względu na oszczędności

– W ramach szukania oszczędności zadecydowano, że trasa nadal będzie jednotorowa z mijankami, że zmodernizowany zostanie tylko ten tor, po którym obecnie poruszają się pociągi. Drugi tor, od kilkudziesięciu lat nieużywany, nadal nie zostanie przywrócony do ruchu – pisze poseł, który przedstawia argumenty za „dwutorowością” szlaku. Zwraca uwagę, że na szlaku były już przed II Wojną Światową dwa tory, stąd m.in. odpada konieczność budowy wielu obiektów inżynieryjnych. Przytacza też koronny argument dotyczący możliwości poprawy przepustowości szlaku i zwiększenia bezpieczeństwa na szlaku.

– Mając na uwadze duży ruch pociągów, warto dołożyć starań by przywrócić na tej trasie ruch dwutorowy. Jeśli nie uda się znaleźć środków, by uczynić to od razu, lepiej zacząć od rewitalizacji toru, który od kilkudziesięciu lat jest nieczynny. Pozwoli to na ruch dwutorowy, chociaż na torze obecnie używanym z ograniczeniami prędkości, a co najważniejsze - podczas prac modernizacyjnych nie będzie konieczności wstrzymywania ruchu pociągów na tej trasie (a jeśli już, to krótkotrwałe) – uważa poseł, który pyta ministra Stommę o to na jakiej podstawie uznano tą trasę za mało znaczącą w ruchu krajowym oraz o to, które środki przeznaczone z UE na kolej można by wykorzystać w przypadku linii Poznań – Piła.

Drugiego toru chcą także na Pomorzu

PKP PLK wciąż nie zdecydowało także jaki wariant modernizacji szlaku zostanie wybrany na linii 202 na odcinku od Gdyni do Słupska. Za budową drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Słupskiem opowiadają się zarówno lokalni samorządowcy jak i posłowie, w osobie Zbigniewa Konwińskiego.

– Cały czas walczymy o dwa tory na całym odcinku. To co proponuje PKP PLK czyli dwa tory z Gdyni do Lęborka i podniesienie prędkości na całej długości plus rozjazd pomiędzy Damnicą i Potęgowem nie jest tym, co nas zadowala. Dlatego zabiegany też o dwa tory na całym odcinku Lębork-Słupsk – dodaje – powiedział poseł Konwiński.

Do zwolenników budowy dwóch torów na nadbałtyckiej magistrali na wspomnianym odcinku należy też były wiceminister transportu dr Andrzej Massel.

– Absolutnie bezdyskusyjnie powinien powstać dwutorowy odcinek Wejherowo – Lębork, ze względu na intensywny ruch pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku – uważa dr Andrzej Massel. Jego zdaniem uzasadniona jest również budowa drugiego toru między Lęborkiem a Słupskiem. – Wynika to z faktu, że przy niewiele większych kosztach otrzymalibyśmy znaczne poprawienie płynności ruchu. Warunki do przeprowadzenia takich prac są tam sprzyjające, bowiem linia posiada budowle ziemne dla układu dwutorowego. Dlatego relatywnie niewiele trzeba dołożyć do układu z jednym torem, żeby uzyskać zupełnie inną sprawność prowadzenia ruchu – powiedział były minister.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Koniec prac na rondzie Żegrze

Zintegrowany transport

Poznań. Koniec prac na rondzie Żegrze

jd/inf. pras. 16 maja 2019

Jakie linie chce modernizować województwo pomorskie po 2020 roku?

Infrastruktura

PKP PLK kontynuują prace torowe miedzy Kutnem a Toruniem

Tabor i technika

Kto zaprojektuje przebudowę przejścia granicznego w Medyce?

Infrastruktura

PKP PLK podnosi komfort i bezpieczeństwo na trasie Warszawa – Poznań

Infrastruktura

Kolejna stacja PKP LHS do modernizacji systemu srk

Infrastruktura

Zobacz również:

Poznań. Koniec prac na rondzie Żegrze

Zintegrowany transport

Poznań. Koniec prac na rondzie Żegrze

jd/inf. pras. 16 maja 2019

Jakie linie chce modernizować województwo pomorskie po 2020 roku?

Infrastruktura

PKP PLK kontynuują prace torowe miedzy Kutnem a Toruniem

Tabor i technika

Kto zaprojektuje przebudowę przejścia granicznego w Medyce?

Infrastruktura

PKP PLK podnosi komfort i bezpieczeństwo na trasie Warszawa – Poznań

Infrastruktura

Kolejna stacja PKP LHS do modernizacji systemu srk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5