W chojnickich zakładach Przewozów Regionalnych trwają remonty wagonów pasażerskich. Przewoźnik nie informuje szczegółowo o swoich planach taborowych. Podkreśla jednak, że wagony serii Bh przechodzą naprawy również ze względu na świadczenie usług innym podmiotom.
Przewozy Regionalne prowadzą remonty swoich wagonów typu 120A (serii Bh, tzw. bonanz). W październiku w zakładach przewoźnika w Chojnicach prace toczyły się przy co najmniej dwóch takich wagonach. Choć „bonanzy” użytkowane są przez pomorski oddział spółki w planowym ruchu codziennym, decyzja PR o przeprowadzeniu napraw może budzić pewne zdziwienie, jeśli wziąć pod uwagę liczne kasacje taboru wagonowego prowadzone w ostatnich latach.
Strategia taborowa PR zakłada pozostawienie co najmniej kilku wagonów Wydawało się bowiem, że spółka dąży do całkowitego wyeliminowania z ruchu klasycznych składów zestawionych z lokomotywy spalinowej lub elektrycznej i wagonów, a rozwiązanie polegające na doczepianiu wagonów do szynobusów miało charakter przejściowy. Rezygnacja z obsługi linii składami została zresztą doprowadzona niemal do końca. W ruchu planowym pociągi tego typu obsługują już jedynie linię do Horyńca-Zdroju na Podkarpaciu i nieliczne linie na Pomorzu w sezonie letnim, w tym trasę na Hel. Ponadto zmodernizowane wagony prowadzone są lokomotywą elektryczną między Poznaniem a Wrocławiem i dalej do Szklarskiej Poręby lub Międzylesia.
Nie wiemy jednak, ile wagonów ostatecznie zdecydował się pozostawić w ruchu największy w Polsce przewoźnik regionalny. – Kwestie związane z ilostanem taboru kolejowego, w tym przeznaczonego do napraw, są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa – powiedział nam jedynie Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. Być może jednak remontowane aktualnie pojazdy będą obsługiwać nie tylko połączenia uruchamiane w ramach marki konsumenckiej Polregio.
PR prowadzą naprawy ze względu na współpracę z innymi podmiotami – Chciałbym zaznaczyć, że czynności wykonywane w Chojnicach w zakresie utrzymania bądź napraw pojazdów kolejowych wynikają nie tylko z bieżącej działalności naszej spółki i zapotrzebowania taborowego w tym obszarze, ale również z zapotrzebowania wynikającego z usług świadczonych innym podmiotom – stwierdził nasz rozmówca. Nie wskazał przy tym, jaki miałby być charakter współpracy PR z innymi przedsiębiorstwami, w ramach której przydatne okazałyby się wagony Bh. Warto wspomnieć, że Polregio chciałyby obsługiwać część połączeń na linii PKM i przygotować
jeden z wagonów 120A do przewozu rowerów na trasach w kierunku Kaszub.
Wagony typu 120A były produkowane w latach 1972 – 1984 we wrocławskim Pafawagu. Początkowo kierowane były głównie do obsługi połączeń niezelektryfikowanych. Obecnie wykorzystywane są – poza wskazanymi wyżej liniami PR – do zestawiania pociągów parowych uruchamianych przez parowozownię w Wolsztynie.