NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo: Nowa hala w Karsznicach to dowód, że spółka się rozwija

| Martyn Janduła 28.07.2017 150

PKP Cargo: Nowa hala w Karsznicach to dowód, że spółka się rozwija
Fot. PKP Cargo
PKP Cargo uruchomiło w Karsznicach nową linię do „przetarczowania” zestawów kołowych. Pozwoli to na sprawną wymianę kół w zestawach kołowych z tarczowych na monoblokowe, czego niebawem może wymagać Unia Europejska w dyrektywie hałasowej. Co więcej, spółka opracowała własną konstrukcję, która będzie stosowana w eksploatowanym taborze. O rozwoju spółki oraz znaczeniu tej inwestycji przed wejściem w życie nowej dyrektywy unijnej rozmawiamy z Maciejem Libiszewskim, prezesem PKP Cargo.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jakie jest znaczenie nowej inwestycji w Zakładzie Napraw Taboru w Karsznicach dla Grupy PKP Cargo?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo: To przede wszystkim dowód na to, że PKP Cargo się rozwija. Okres ostatnich 30 lat, kiedy kolej się cofała, mam nadzieję, jest już za nami, a w perspektywie kilka lat stabilnego wzrostu. Poszukujemy pracowników nie tylko do sektora utrzymania i napraw, ale również do eksploatacji, na stanowiska ustawiaczy czy manewrowych.

Ile osób zamierzacie zatrudnić?

To jest pytanie, na które bliżej odpowiemy, kiedy będziemy np. wiedzieć, jakie są postanowienia UE w sprawie cichych hamulców i jakie mamy w związku z tym potrzeby.

Poza nowymi miejscami pracy, ta inwestycja wpisuje się w dyrektywy Unii Europejskiej. Co dzięki temu zakładowi zyska PKP Cargo?

Aby zastosować ciche wkładki hamulcowe w zestawie kołowym, należy najpierw zamontować koła monoblokowe. Dotychczas użytkowane przez PKP Cargo koła są obręczowane. Polega to na tym, że na tzw. koło bose nakłada się obręcz i zgrzewa. Z tą obręczą koło jeździ przez określony czas, po czym, kiedy obręcz się zużyje, można ją wymienić i nałożyć nową. W ten sposób takie koło może funkcjonować bardzo długo. Obecnie 3/4 naszego taboru jest wyposażone właśnie w takie zestawy kołowe. Unia Europejska dąży do rezygnacji z dotychczasowego – naszym zdaniem – bardzo dobrego systemu, który używa wkładek hamulcowych żeliwnych – zdaniem UE głośniejszych, a naszym zdaniem bezpieczniejszych szczególnie zimą – na system wkładek kompozytowych, które wymagają kół monoblokowych. Takie koła monoblokowe będą nakładane na osie właśnie w zakładzie w Karsznicach i tak będą powstawać zestawy kołowe, w których będzie można stosować wkładki kompozytowe.

W jakim stopniu inwestycja wyczerpuje potrzeby w związku z wymianą kół?

Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, dlatego, że dzisiaj staramy się jak najbardziej opóźnić w Unii Europejskiej proces wymiany kół na monoblokowe. Chcemy, żeby był on przeprowadzany w ramach normalnego utrzymania wagonów co 6-12 lat. W związku z tym proces dostosowania się do wymogów mógłby być wydłużony co najmniej do 2036 roku, tak żeby 3/4 naszych składów, które jeżdżą jeszcze na zestawach obręczowanych, w normalny sposób wychodziły z użycia. Jeżeli ze strony UE będzie narzucona znacznie szybsza wymiana, to automatycznie będziemy musieli nasze moce produkcyjne zwiększyć. Na dzisiaj inwestycja w Karsznicach wystarcza na potrzeby Grupy PKP Cargo.

Na jakim etapie stanęły rozmowy z UE?

W tej chwili nie ma zdecydowanych postanowień i narzucenia określonych dat. Strona polska i polski rząd są za pozostawieniem decyzji państwom członkowskim. Jeżeli uda się do tego doprowadzić, to nasze składy będą musiały być wyposażone w hamulce z wkładkami kompozytowymi tylko na terenie państw, które postanowią o wprowadzeniu tych przepisów. Spodziewamy się, że będą to przede wszystkim Niemcy i Holandia, gdzie jeżdżą pociągi wyposażone w monobloki. Na to jesteśmy już dzisiaj przygotowani. Natomiast, jeżeli dyrektywa zacznie obowiązywać np. na głównych ciągach transportowych, to w konsekwencji będzie także obowiązywać w Polsce, więc będziemy musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne.

Kiedy spodziewacie się uzgodnień z Komisją Europejską? Szacujecie, że one nastąpią do końca roku?

Chcielibyśmy, aby nastąpiły jak najpóźniej.

Czy inni przewoźnicy w Polsce również będą mogli korzystać z usług ZNT spółki PKP Cargotabor w Karsznicach w zakresie zestawów kołowych?

Będziemy to szacować w miarę rozwoju sytuacji, o której już wspomniałem. Jeżeli sytuacja w UE będzie się rozwijać zgodnie z naszymi planami, to Zakład Spółki PKP Cargotabor będzie mógł świadczyć swoje usługi także dla firm zewnętrznych.

Na razie przewidujecie wymianę kół w wagonach. Jednak na tym nie koniec rozwoju spółki PKP Cargotabor, prawda?

Docelowo przewidujemy rozszerzenie wymiany kół także dla lokomotyw. Nie nastąpi to jednak wcześniej niż za kilkanaście miesięcy.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS