NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Olszewski: PKP Informatyka ma pracować dla Grupy PKP

| Jakub Madrjas/ współprac. Roman Czubiński 11.09.2017 43

Olszewski: PKP Informatyka ma pracować dla Grupy PKP
Fot. PKP SA
– PKP Informatyka będzie stopniowo wracała do roli, do której została powołana – obsługi informatycznej całej Grupy PKP – mówi członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski.
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: W zarządzie PKP SA, oprócz finansów, zajmuje się Pan również informatyką. Czyli sferą przez wiele lat na kolei krytykowaną…

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP SA: W przeszłości ta sfera działalności sprawiała na kolei pewne problemy, ale ze strategicznego punktu widzenia chcemy potraktować PKP Informatykę jako spółkę, która będzie kreować rozwiązania informatyczne w Grupie PKP. Bardzo istotną rolę PKP Informatyka odegrała np. w pracach nad wspólnym blankietem trzech przewoźników kolejowych: PKP Intercity, POLREGIO i SKM w Trójmieście, który już w najbliższych dniach wchodzi na rynek (rozmowę przeprowadziliśmy w ubiegłym tygodniu, nowa oferta zadebiutowała dziś, 11 września - przyp. JM.).

Czy to prawda, że właściwie każda duża spółka z Grupy PKP chce „zrobić z siebie PKP”, czyli zapewniać bezpieczeństwo, zamówienia czy właśnie usługi informatyczne we własnym zakresie?

Poprzednie zarządy nie wyznaczyły spółce PKP Informatyka wyraźnej roli. Zdarzały się wręcz stwierdzenia, że jest to spółka niepotrzebna. Po tego typu sygnałach pozostałe spółki zaczęły rzeczywiście tworzyć własne struktury i kreować własne rozwiązania informatyczne bez udziału PKP Informatyki. Obecnie mamy do czynienia z momentem przejściowym: po tym, jak nowy zarząd postawił nowe zadania, PKP Informatyka będzie stopniowo wracała do roli, do której została powołana – obsługi informatycznej całej Grupy PKP. W dużej mierze nadal zresztą pełni tę rolę dla kilku spółek.

Problemem będzie teraz zapewne synchronizacja systemów i migracja danych?

Jeśli spojrzymy na główny produkt PKP Informatyki – program KURS do sprzedaży biletów w kasach – wykorzystują go wszyscy przewoźnicy pasażerscy, również ci samorządowi. Trzeba zastanawiać się nad jego dalszym rozwojem lub tworzeniem nowego systemu, który potrafiłby wykorzystywać tę samą bazę danych. Nad tym właśnie PKP Informatyka pracuje.

Czy spółka zrezygnuje ze świadczenia usług na rynku?

Nie, nie zamierzamy ograniczać tej aktywności. Pierwszoplanową działalnością mają być jednak usługi na rzecz Grupy PKP. Jeśli spółka potrafi zdobyć i obsłużyć merytorycznie dodatkowe kontrakty, uważamy, że jest to dobra droga.

Czy spółkę PKP Informatyka należałoby znacznie powiększyć, żeby realnie obsługiwać całą Grupę PKP?

Obecnie spółka ma wystarczające zasoby do obsługi Grupy . Trzeba pamiętać, że wiele zleceń jest realizowanych za pośrednictwem podwykonawców. Struktura jest na tyle elastyczna, że PKP Informatyka jest w stanie zarządzać kosztami, a w trudniejszych chwilach działać efektywnie, dopasowując się do sytuacji na rynku. Różne inicjatywy w zakresie potrzeb informatycznych, np. obsłużenie wspomnianego wspólnego blankietu i otwarcie nowych kanałów jego dystrybucji, były przez kilka ostatnich miesięcy priorytetem, oczywiście poza codziennym nadzorem nad systemami spółek. Nie zakładamy zwiększenia zatrudnienia w PKP Informatyka i rozbudowy jej struktur. Wszystko ma odbywać się na tyle elastycznie, by móc dostosowywać się do zmiennych potrzeb. Dotychczasowy model funkcjonowania był pod tym względem dobry.

A kto w Grupie PKP odpowiada za cyberbezpieczeństwo?

Każda ze spółek prowadzi własne działania w tym zakresie. Oczywiście, nie lekceważymy groźby ataków hakerskich i chcemy być do ewentualnego ryzyka jak najlepiej przygotowani. PKP Informatyka w razie ogłoszenia przetargu na rozwiązania w tym zakresie będzie w nim startować. Spółka posiada wszystkie certyfikaty bezpieczeństwa – zarówno wojskowe, jak i cywilne – i jest w związku z tym przygotowana do złożenia oferty.

Rozmowę z Andrzejem Olszewskim o finansach Grupy PKP będzie można przeczytać już w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Zapraszamy do prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41494)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41494)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS