W minionym poniedziałek Koleje Austriackie (ÖBB) i Austrian Airlines (AUA) przedstawiły nowy pojazd: AIRail. Pociąg umożliwi już od nowego rozkładu jazdy wygodną podróż koleją z Linzu na wiedeńskie lotnisko Schwechat.
Obecnie na trasie Linz-Wiedeń Austrianpociągi kursują 5 razy dziennie. AIRail, czyli pociągi oznaczone specjalnym numerem lotu, kursować będą między Linzem a lotniskiem Schwechat 8 razy dziennie. W pociągach obowiązywać będzie program lojalnościowy koncernu Lufthansa (do którego należy Austrian) Miles & More. Pasażerowie klasy biznes linii Austrian podróżować będą mogli pierwszą klasą i skorzystają z lounge ÖBB w Linzu. Wszyscy podróżni, którzy kontynuować będą później podróż samolotami Austrian, będą mogli dokonać odprawy CheckIn już w Linzu. Otrzymają również bon konsumpcyjny, zbliżając tym samym serwis kolejowy do produktu lotniczego. Dla pasażerów z biletami AIRail zarezerwowane zostaną specjalne miejsca siedzące w wymienionych pociągach - w pierwszym roku kursowały będą składy ICE, rok później dołączą do nich RailJety i InterCities.
ÖBB zainwestowało łącznie 119 mln euro w nowy dworzec Wiedeń Lotnisko (Flughafen Wien) oraz dalsze 63 mln euro w dojazd do niego z nowego dworca głównego. Port lotniczy Wiedeń dołożył do projektu 35 mln euro. Kolejarze i lotnicy liczą, że z nowej oferty już w pierwszym roku obowiązywania skorzysta nawet 300 tys. osób. Obecnie AIRail planowany jest tylko do Linzu, ale w toku prac torowych i rozbudowy południowego węzła kolejowego możliwe jest także utworzenie linii do Grazu.
Nowy rozkład jazdy pociągów, obowiązujący od grudnia 2014, przewiduje podróż z dworca głównego w Linzu na lotnisko we Wiedniu w czasie 1 godz 47 minut. Pierwszy pociąg dotrze do stołecznego lotniska o godz. 7.56, ostatni o godz. 21.32. W przeciwnym kierunku pierwszy wyruszy o 6:25 i dotrze do celu o 8:14. Ostatni pojawi się w stolicy Górnej Austrii kwadrans przed północą. Od grudnia 2015 roku przejazd ma się skrócić o kolejne parę minut.