Wiceminister transportu Andrzej Massel przedstawił wczoraj podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury plany resortu dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej.
- Technika, system organizacyjno-prawny oraz czynnik ludzki, to podstawowe elementy decydujące o stanie bezpieczeństwa na kolei. W każdej z tych sfer resort transportu zakłada podjęcie wielu działań, łącznie dziesięciu - podkreślił wiceminister. Polska Agencja Prasowa przytoczyła, że wśród "twardych" rozwiązań, dotyczących poprawy stanu technicznego, minister wskazał: działania towarzyszące realizowanym zadaniom modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych, zakup nowego taboru i modernizację używanego, program zakupu i wymiany rozjazdów poza modernizowanymi liniami, wdrażanie systemu kontroli ruchu pociągów (ETCS) oraz poprawę bezpieczeństwa na ok. 400 przejazdach drogowo-kolejowych, przez wyposażenie ich w podstawowe zabezpieczenia i sygnalizację.
Do "miękkich" działań wiceminister zaliczył m.in. wsparcie resortu w zwiększeniu budżetu Urzędu Transportu Kolejowego (w 2013 roku ma zwiększyć się o 50 proc. w porównaniu do budżetu 2012 r.), co umożliwi mu realizację w szerszym zakresie kontroli różnego typu na kolei. UTK ma ujednolicić instrukcje i wprowadzić jednolite standardy obowiązujące licencjonowanych przewoźników. Zarazem resort transportu pracuje nad projektem ustawy o transporcie kolejowym, gdzie m.in. zostaną skodyfikowane wymogi uzyskania licencji i świadectw maszynisty, a także kompleksowo ujęte zasady pracy na kolei - podaje PAP.