Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Łódź. Na Włókniarzy wjazdu nie ma

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Łódź. Na Włókniarzy wjazdu nie ma
Tuż za pętlą biegnie główna droga przelotowa miasta. Pomiędzy dwoma pasmami szosy – tor tramwajowy. Od pętli na łódzkich Kozinach dzieli go kilkanaście metrów. Przejazdu jednak nie ma i „siódemka” zawraca tuż przed ważnym ciągiem komunikacyjnym.

Tramwaj jedzie skrajem ulicy Srebrzyńskiej pomiędzy osiedlem niskich bloków a popularną hurtownią. Przed oczami biegnie aleja Włókniarzy – koszmar przebijających się przez Łódź kierowców i jedna z najszybszych tramwajowych arterii z całkowicie wydzielonym torowiskiem. Wagon dojeżdża do skrzyżowania obu ulic i... zawraca na pętli. Do odległego o kilkanaście metrów torowiska dojazdu nie ma.

Łódzkie Koziny to jedyne miejsce w Polsce, gdzie na jednym skrzyżowaniu ulic stykają się dwie trasy tramwajowe, ale nie ma fizycznej możliwości przejazdu pomiędzy nimi. Jak powstał tak przedziwny układ i co traci się przez brak kilkunastometrowego fragmentu?

Był łuk, był ruch

Tramwaj na Koziny dotarł jeszcze w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraniec – od lat 50. XX w. w formie pętli – do dziś znajduje się w tym samym miejscu. Przez dekadę nie pełnił on jednak funkcji przystanku końcowego dla wszystkich linii. W 1969 roku otwarty został pierwszy odcinek torów na Letniej, dziś al. Włókniarzy – od Limanowskiego właśnie do Kozin. Jadące ze Śródmieścia tramwaje nie zawracały tu, lecz dobudowanym łukiem wjeżdżały na nowe torowisko. Trasa stała się najważniejszym łącznikiem dużych bałuckich osiedli – Żabieńca i Teofilowa – ze ścisłym centrum miasta.

Na Koziny można było dojechać wówczas aż czterema liniami, a dla trzech z nich tutejszy kraniec był jedynie przystankiem przelotowym. W drugiej połowie lat 70. znaczenie ul. Srebrzyńskiej znacznie spadło. Jedna z najważniejszych inwestycji transportowych tamtych czasów, budowa torów na al. Włókniarzy, była szybko kontynuowana i wkrótce tramwaje wjechały na odcinek Koziny – al. Mickiewicza. Powstały więc dwie nowe trasy z Bałut do Centrum – z Włókniarzy można było skręcić w trasę W – Z albo w ul. Legionów.

Zamiast czterech linii – jedna. I to rzadko

Stopniowo przekierowywano na nie linie przelotowe z Kozin i w 1978 roku, po zaledwie dziewięciu latach od otwarcia, łuki łączące pętlę z szeroką arterią zostały wyłączone z regularnej eksploatacji. Choć w latach 60. w okolicach krańca powstało spore blokowisko, rozpoczęła się powolna degradacja zakończonego ślepo tuż przed wjazdem na ważną trasę odcinka. Stopniowo spadała liczba linii – do dwóch (1978), a następnie do jednej (1991), potem zaś ograniczona została jej częstotliwość (ostatecznie do 20 minut).

Co dalej z tramwajem na Srebrzyńskiej?

Dziś trasa na Koziny, niegdyś ważna i ruchliwa, jest jednym z kilku najrzadziej obsługiwanych fragmentów łódzkiej sieci. Torowisko jest w złym stanie technicznym, a jego przyszłość wciąż jest niepewna – co kilka lat powraca pomysł jego likwidacji. Do końcowego przystanku „siódemki” dojeżdża zaledwie garstka podróżnych, ale – choć jest to uciążliwe ze względu na brak chodników wokół krańcówki i niezsynchronizowane, długie fazy świateł – część z nich wciąż przesiada się tu na tramwaje w kierunku Teofilowa, odtwarzając w ten sposób dawną relację.

Nieczynne rozjazdy zdemontowano dopiero na początku lat 90., szyny łuku przetrwały jeszcze dłużej. Gdyby spróbowano przywrócić je do życia zamiast likwidować, peryferyjny – choć leżący niedaleko od centrum – odcinek odzyskałby swój utracony sens.

Artykuł pochodzi ze strony Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5