NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Kolejowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne

| mec. Maciej Łysakowski, mec. Przemysław Wierzbicki 27.01.2016 0

Kolejowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
W ramach wydatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej jesteśmy świadkami kompleksowej modernizacji wielu odcinków linii kolejowych. Ogromna skala inwestycji, ograniczona liczba potencjalnych wykonawców, zróżnicowanie w formalnym przygotowaniu inwestycji, podział modernizacji jednej linii kolejowej na kilka przetargów – formalnie niezależnych, w praktyce wymagających korelacji wykonywanych robót.
Obraz zamówień publicznych w sektorze kolejowym wyraźnie wskazuje, że zamówienia te mają swoją specyfikę, którą należy uwzględnić przy podejmowaniu decyzji dotyczących udziału w takim postępowaniu. Przestrogą niech będzie fakt, że dotychczas byliśmy już świadkami spektakularnych porażek, poniesionych przez wykonawców – co z pewnością skłania do refleksji i ostrożności przy składaniu ofert.

„Buduj” albo „Projektuj i buduj”

Generalnie, w zakresie zamówień na budowę lub modernizację infrastruktury, można wyróżnić dwa rodzaje przetargów – w zależności od koncepcji przyjętej dla danej inwestycji, jak również dokumentacji będącej w posiadaniu inwestora.

Każda ze wspomnianych koncepcji wiąże się przy tym z odmiennymi zagadnieniami, na które warto zwrócić szczególną uwagę już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – zarówno z perspektywy inwestora, jak i wykonawcy:

  • w przypadku formuły „Buduj” – wykonanie robót budowlanych według dokumentacji inwestora, szczególnie ważne jest precyzyjne określenie dokumentacji, jaką zapewnia inwestor oraz odpowiedzialności za sytuacje w których dokumentacja ta okaże się wadliwa,
  • w przypadku formuły „Projektuj i buduj” – przedmiot umowy determinowany jest oczekiwanym przez inwestora rezultatem, w tym poprzez odniesienie do założonych parametrów.
„Projektuj i buduj” – najczęstsze problemy przetargowe

Głównym problemem jest czas realizacji – bywa, że już faza projektowa wydłuża się znacząco – z reguły z powodu niedokładności dokumentacji bazowej. Nie należą też do rzadkości sytuacje, w których dopiero na etapie wykonawczym ujawniane są instalacje i urządzenia, które nie były uwzględnione w zgromadzonej dokumentacji. Z jednej strony wydłuża to termin realizacji robót, z drugiej zaś – może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia prac dodatkowych, które nie wynikały z opracowanego projektu – i nie zostały uwzględnione w zaoferowanej cenie.

Jak podnosi się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej, nawet w systemie „projektuj i buduj”, wykonawca nie może ponosić odpowiedzialności za wszystkie prace, których wykonanie okaże się konieczne dopiero w toku realizacji umowy. Zakłada się, że wykonawca zobowiązany jest jedynie do wykonania tych prac, które na podstawie przedłożonej mu dokumentacji (zakładając jej kompletność) i Programu Funkcjonalno – Użytkowego, powinien uwzględnić w prawidłowo przygotowanym projekcie wykonawczym.

Praktyki takie były przedmiotem oceny Krajowej Izby Odwoławczej również w postępowaniu według formuły „Buduj”: Izba zakwestionowała rozwiązanie, na podstawie którego cena miała obejmować absolutnie wszystkie roboty, które (niezależnie od dokumentacji na etapie składania ofert) będą potrzebne do uzyskania pozwolenia na użytkowanie linii kolejowej według założonych parametrów.

Gdzie kucharek sześć…

Na koniec pragniemy zwrócić uwagę na charakterystyczny aspekt zamówień publicznych dotyczących modernizacji linii kolejowych. Często modernizowany jest znaczny odcinek linii kolejowej, natomiast ze względów organizacyjnych, prace te podzielone są na kilka odrębnych zamówień. Ich realizacja jest jednak powiązana. Specyfika branży wymaga bowiem pełnej kompatybilności pomiędzy rozwiązaniami zastosowanymi w ramach każdego z przetargów. Dotyczy to w szczególności urządzeń teletechnicznych oraz branży SRK. Poza tym, opóźnienie w realizacji robot na jednym z odcinków może opóźnić realizację lub odbiór robót na odcinku sąsiadującym – co z kolei może skutkować sporem co do kar umownych.
 




Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42043)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42043)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS