Partnerzy serwisu:
Biznes

KK 2016: Rynek przewozów towarowych będzie malał

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
KK 2016: Rynek przewozów towarowych będzie malał
fot. PKP LHS
O kondycji przewozów towarowych dyskutowano podczas VI już Kongresu Kolejowego w Gdańsku. Na stan obecny tej kondycji składa się nie tylko infrastruktura, ale także gospodarka, która wymusza zmiany. Jedną z takich zmian jest chociażby ponowne przetasowanie struktury przewozów poszczególnych towarów. Czy jest szansa, że rynek przewozów w branży towarowej jednak wzrośnie i czy program „Tiry na tory” może przyczynić się do polepszenia wyników?

Inwestycje bardziej towarowe

Mówi się, że nowa perspektywa unijna pod względem inwestycji będzie perspektywą zdecydowanie towarową. Ciężar priorytetów ma się przenieść w stronę budowania raczej konkurencyjności w kolei towarowej niż pasażerskiej, bo o tę zatroszczono się już wcześniej. Podczas dyskusji obecny był Arnold Bresch, dyrektor ds. inwestycji w PKP PLK, który podał, że sektor kolejowy jest ważną gałęzią polskiej gospodarki. – Mamy napędzać gospodarkę, w związku z tym w nowym Kolejowym Programie Kolejowym postawiliśmy na dostępność do portów w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie. Część prac zrealizowano już na jakimś etapie, część jest przygotowywana w ramach pierwszego rozdania CEF-u. Oprócz tego poprawiamy wywozy materiałów ze Śląska – wyjaśnia.

Jak podaje doszło już do wypracowania standardu na kolei. Określono naciski i prędkości, tak żeby poprawić przepustowość. – Nasze podejście nie zmieniło się znacznie od tego, co było realizowane w poprzednich latach. Teraz mamy raczej zamiar postawić na osiągnięcie celów kompleksowych, żeby nie wycinać fragmentów projektów, które jako całość nie funkcjonują, tylko zapewnić przepustowość na całych korytarzach – wyjaśnia Bresch.

Spadające znaczenie przewozów towarowych

Dużo sceptycyzmu w kształt polskich przewozów towarów wniósł jednak prof. Włodzimierz Rydzkowski. Bowiem rynki Europy Zachodniej rosną, natomiast polska kolej towarowa systematycznie traci na znaczeniu. W przewozach pasażerskich ten trend powoli się odwraca, jednak w przewozach towarowych optymizmu specjalnie nie ma.

– Mamy rynek względnie dojrzały pod względem podażowym. Natomiast popyt na usługi transportu kolejowego w zakresie przewozu ładunków maleje – komentuje Rydzkowski. – Potrzebujemy mniej tonokilometrów do wytworzenia jednostki PKB. Gospodarka staje się bardziej energooszczędna i surowcooszczędna. Będziemy więc wozić mniej węgla, surowców budowlanych i również paliw, co stanowi 80% mniej tego co wożą koleje. Pozostaje 20%, co nie jest ładunkiem masowym i tutaj trzeba upatrywać szansy w przewozach intermodalnych – dodaje.

Profesor nawiązał tutaj do Nowego Szlaku Jedwabnego. – Przewozy, które mają jakiś sens, to przewozy z Chin, ale tych bardziej kontynentalnych, czyli bliższych nam. Tymczasem centra produkcji są skoncentrowane wokół portów morskich, takich jak Szanghaj. Tam są strefy gospodarcze i stamtąd łatwiej dotrzeć do portu włoskiego, gdzie potem kontenery mogą z łatwością trafić do Gdańska – mówi Rydzkowski. Jak podaje przewozy intermodalne w całości przewozów kolejowych w Polsce wzrosły w tym roku prawie do 10%, co stanowi duży i wyraźny skok.

Rydzkowski zwraca uwagę na pozytywny aspekt działalności PKP PLK, czyli rozwój infrastruktury przyportowej oraz łączenie infrastruktury portowej z zewnętrzną, czego dowodem jest modernizacja linii z Portu w Gdańsku do Pruszcza. – Nie będziemy wozić więcej węgla, piasku i żwiru, bo po prostu taka jest gospodarka przyszłości, bardziej energooszczędna, co oznacza, że w tych segmentach rynku będziemy wozić mniej – mówi.

Tiry na tory

Głos w dyskusji zabrał także Rafał Górski, prezes zarządu Instytut Spraw Obywatelskich. To za jego sprawą mówi się od 1995 roku o kampanii obywatelskiej "Tiry na tory". – Lobby samochodowe jest silne w Polsce. Polityka jest wszędzie. To, że dzisiaj kolej przegrywa to jest wyłącznie kwestia skuteczności lobbystów drogowo-samocodowo-paliwowych. Prezes Libiszewski często powtarza, że trzeba zacząć często liczyć koszty zewnętrzne, żeby po prostu wyrównywać szanse w transporcie. Nie ma tutaj wolnego rynku. Kolej żeby odzyskała swoją siłę, to po prostu musi wykazać się inteligencją Machiavellego, a nie romantycznie myśleć, że będziemy kiedyś więcej wozić, bo nie będziemy więcej wozić – mówi Górski.

Do współpracy nawoływał także Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Naszym głównym przeciwnikiem jest transport drogowy, a nie my wzajemnie dla siebie. Bo my możemy co najwyżej dokonywać przesunięć w ramach naszego rynku kolejowego. Tutaj najlepiej jest się zastanowić jak te przeciążone tiry skierować na kolej. Na pewno może być lepiej niż to wynika z wypowiedzi rozmówców – podsumował spotkanie.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5