Niedawno pisaliśmy o pomyśle powstania na czas robót – związanych z linią średnicową w Krakowie – przystanku tymczasowego dla pociągów dalekobieżnych w krakowskiej Olszy. PKP Intercity złożyło wniosek o jego utworzenie.
Za kilkanaście miesięcy w Krakowie rozpocznie się olbrzymia inwestycja kolejowa, która na około dwa lata sparaliżuje ruch kolejowy w mieście. Mowa o modernizacji głównej linii średnicowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Na czas remontu większość pociągów będzie musiała omijać stację Kraków Główny i zostanie skierowana na małą obwodnicę kolejową przez Olszę do stacji Kraków Płaszów – lub bezpośrednio przez budowaną właśnie łącznicę, w kierunku stacji Kraków Bonarka i Skawiny. Dotyczy to zarówno pociągów dalekobieżnych, jak i Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
W związku z takim stanem rzeczy, pojawił się pomysł utworzenia tymczasowych peronów na stacji Kraków Olsza, które mogłyby pełnić rolę zastępczą dla dworca głównego, uzupełniając tym samym ofertę oddalonego od centrum dworca Kraków Płaszów. O realizację tego przedsięwzięcia
pytał w interpelacji poseł Jerzy Meysztowicz.
Andrzej Bittel, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, przekazał, że PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły propozycję ewentualnej zabudowy tymczasowych przystanków osobowych na stacji Olsza i w rejonie byłego posterunku Nadwiśle w obrębie Alei Pokoju na spotkaniu z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz przewoźników. Nie wyrazili oni zainteresowania dobudową tych przystanków tymczasowych, których zadaniem byłaby obsługa podróżnych podczas realizacji prac. Ministerstwo wyjaśnia też w odpowiedzi na interpelację, że obecnie nie ma już możliwości sfinansowania budowy przedmiotowych przystanków osobowych ze środków CEF. W konsekwencji pasażerowie będą musieli korzystać z oddalonego od centrum dworca Kraków Płaszów.
Jak mówi Cezary Nowak, rzecznik PKP Intercity, spółka dopiero w grudniu 2016 roku otrzymała od PKP Polskie Linie Kolejowe informację, że na okres przerwy w ruchu pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym, pociągi tranzytowe będą kursowały bez zatrzymywania się na stacji Kraków Główny. – W związku z tym, 21 grudnia 2016 r. zgłosiliśmy do zarządcy infrastruktury wniosek o dobudowę tymczasowego przystanku Kraków Olsza – mówi Nowak. Pozostawia to więc nadzieję, że pomysł uda się zrealizować – z korzyścią dla pasażerów.