NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Dworzec dla pasażerów i dla mieszkańców

| PKP SA 22.12.2016 116

Dworzec dla pasażerów i dla mieszkańców
fot. PKP SA
Dworzec dla pasażerów i dla mieszkańców
Dworzec dla pasażerów i dla mieszkańców
Dworzec dla pasażerów i dla mieszkańców
Zarządzająca dworcami spółka PKP SA zmienia sposób przygotowywania inwestycji. W trwającej ofensywie dworcowej nacisk zostanie położony na potrzeby pasażerów i lokalnej społeczności oraz współpracę z samorządami. Bardzo ważnym elementem jest konsultowanie inwestycji jeszcze przed jej rozpoczęciem.
PKP SA realizuje bardzo duży program inwestycyjny, którego celem jest modernizacja i budowanie nowych dworców. Zarządca wytypował 464 czynne dworce w całym kraju, które wymagają w najbliższych latach nakładów inwestycyjnych. O ambicji zarządu spółki świadczy fakt, że w okresie od 2012 do 2015 r. przeprowadzono niewiele ponad 80 inwestycji dworcowych. Ponad czterokrotny wzrost z pewnością cieszy. Przedstawiciele spółki zapewniają, że choć inwestycje na największych stacjach w kraju zostały już wykonane (np. Warszawa Centralna, Wrocław Główny, Poznań Główny, Kraków Główny, Łódź Fabryczna), to oprócz dosłownie setek bardzo potrzebnych, lokalnych inwestycji możemy się spodziewać także większych projektów wartych dziesiątki i setki milionów złotych – choćby w Białymstoku i Olsztynie. Pierwsze inwestycje już ruszyły. W sierpniu PKP SAogłosiła przetargi związane z unijnym Programem Operacyjnym Polska Wschodnia. Osiem pierwszych postępowań na opracowanie dokumentacji projektowej, przedprojektowej i okołoprojektowej dotyczyło następujących lokalizacji: Olsztynek, Białystok, Siemiatycze, Szczytno, Skarżysko-Kamienna, Czeremcha, Nidzica i Bielsk Podlaski. Należy podkreślić, że w przypadku dwóch ostatnich lokalizacji za kompleksowe dokumentacje projektowe odpowiada PKP SA

Zwrot ku spotkaniom z mieszkańcami

Jednym z istotniejszych założeń realizowanych inwestycji ma być dostosowanie modernizowanych obiektów do potrzeb podróżnych i lokalnych społeczności. Stąd pomysł PKP SA na organizowanie konsultacji społecznych w formie kreatywnych warsztatów, w których udział biorą mieszkańcy, pasażerowie, lokalne samorządy i organizacje pozarządowe. Spółka podąża tym samym za europejskim trendem dotyczącym współpracy ze stroną społeczną przy realizacji inwestycji publicznych.

W listopadzie w Bielsku Podlaskim i Nidzicy odbyły się pierwsze warsztaty kreatywne. Ich celem jest rozpoznanie i uwzględnienie w projekcie preferencji i oczekiwań przyszłych użytkowników jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji. Na spotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele lokalnych społeczności, organizacji pozarządowych oraz władze samorządowe. – Najistotniejszym założeniem organizowanych warsztatów jest to, że nie proponujemy żadnego gotowego rozwiązania. Określamy jedynie ramy funkcjonalno-użytkowe inwestycji , a warsztaty prowadzone są w taki sposób, aby uczestnicy mogli swobodnie przedstawić swoje oczekiwania i uwagi dotyczące planowanych modernizacji – wyjaśnia Marek Michalski, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za inwestycje. – Chcemy, aby tego typu konsultacje stały się regułą podczas przygotowań do realizacji inwestycji. Zależy nam na tym, aby modernizowane i budowane od podstaw dworce były optymalnie dostosowane do potrzeb wszystkich grup pasażerów oraz lokalnych społeczności – dodaje.

Sukces pierwszych konsultacji

Ogłoszone po raz pierwszy przez PKP SA spotkania okazały się dużym sukcesem, a pozytywną ocenę wystawili im zarówno mieszkańcy, jak i lokalne media. Jako pierwsze, 9 listopada, odbyły się warsztaty kreatywne dotyczące planów budowy dworca w Nidzicy. Na spotkaniu w Urzędzie Miasta w Nidzicy obecnych było około 40 osób. Wszyscy zebrani mieli możliwość przedstawienia swoich oczekiwań i koncepcji dotyczących planowanego projektu. Podzieleni na 6-8-osobowe grupy uczestnicy otrzymali szczegółowe zasady udziału i dowiedzieli się, jaki jest zakres inwestycji, czyli na które elementy infrastruktury będą mieli wpływ. Następnie, uzupełniając ankietę, wszyscy mogli określić najważniejsze oczekiwania i preferencje dotyczące nowego obiektu.

Kolejnym etapem było wskazanie od 8 do 12 (spośród 61) najważniejszych funkcjonalności dworca, takich jak: poczekalnia z miejscami siedzącymi, kasy, informacja wizualna, bankomat, Wi-Fi, lokale gastronomiczne. Wreszcie uczestnicy otrzymali plan przestrzenny budynku i terenów przyległych, na który należało nanieść najważniejsze elementy infrastruktury dworcowej. Podczas całego spotkania pomocą służyli pracownicy PKP S.A. Na końcu każda grupa przedstawiła efekty swojej pracy, a pozostali uczestnicy mieli za zadanie wybrać najlepszy pomysł. – Zorganizowane w Nidzicy warsztaty to pierwszy etap szerokiego programu warsztatów kreatywnych, które już we wczesnym etapie inwestycji pomogą nam w jak najlepszym dostosowaniu modernizowanych i budowanych dworców do potrzeb podróżnych i społeczności lokalnych. Bardzo ważne jest dla nas również, że w spotkaniach czynny udział biorą władze lokalne – wyjaśnia Marek Michalski, który podkreśla, że podobne warsztaty będą towarzyszyły innym realizowanym inwestycjom. Kilka dni później (17 listopada) odbyły się kolejne warsztaty – w Bielsku Podlaskim. Podobnie jak w przypadku spotkania w Nidzicy, uczestnicy zostali podzieleni na grupy. Warto podkreślić, że w ramach warsztatów część mieszkańców zgłaszała własne pomysły konkretnych funkcjonalności, które mogłyby pojawić się na dworcu w Bielsku Podlaskim. Każda z grup mogła przedstawić wypracowaną listę oczekiwań, a następnie uczestnicy wspólnie wybierali najlepszą propozycję. Ostatnio, 15 grudnia odbyły się również warsztaty dotyczące dworca w Skarżysku – Kamiennej

Co istotne, organizowane przez PKP SA konsultacje wcale nie kończą się wraz z opuszczeniem sali przez ostatniego mieszkańca. Uczestnicy spotkania wkrótce otrzymają dostęp do specjalnej grupy na portalu społecznościowym, gdzie będą im przekazywane bieżące informacje dotyczące postępów w projekcie. W ten sam sposób będą mogli zadawać pytania oraz przesyłać swoje spostrzeżenia i uwagi. Nie ma wątpliwości, że kolejowa spółka wykazuje się tu dużym wyczuciem, ponieważ media społecznościowe coraz częściej stanowią najważniejszą platformę komunikacji dla osób zainteresowanych konkretnym tematem, a przykładów grup dyskusyjnych dla osób zainteresowanych realizacją danej inwestycji nie brakuje. Konsultacje z mieszkańcami nie są jedyną formą współpracy wprowadzaną przez PKP SA Spółka jest też w stałym kontakcie z władzami miast, w których planuje realizację inwestycji dworcowych. Kooperacja obejmuje również inne podmioty. Najistotniejsza jest tu oczywiście współpraca z należącym do Grupy PKP zarządcą infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe, z którym należy skoordynować czas i zakres wykonywania inwestycji. Ale kolejarze są też w kontakcie z organizatorami transportu czy spółkami miejskimi.

Z doświadczeń poprzednich lat wiadomo bowiem, że im wcześniej prowadzone są konsultacje dotyczące planowanej inwestycji i im szerszy jest ich zakres, tym mniej problemów występuje podczas fazy realizacji – i tym lepszy jest końcowy efekt.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP SA (0)
Dworce (0)

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP SA (0)
Dworce (0)

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS