NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Co dalej z dworcem Tarnów-Mościce?

| Dominik Lebda 09.03.2017 36

Co dalej z dworcem Tarnów-Mościce?
Dworzec Tarnów-Mościcie. CC BY-SA 3.0Fot. Paweł Tucki/wikipedia.org
Budynek dworca kolejowego w Tarnowie-Mościcach od wielu lat wystawiony jest na sprzedaż. Obiektem zainteresowana jest Gmina Tarnów, jednak tylko w kontekście bezpłatnego przejęcia dworca od PKP.
Pochodzący z lat 70-tych XX wieku dworzec kolejowy w Tarnowie-Mościcach był częściowo sfinansowany z pieniędzy Zakładów Azotowych w Tarnowie. To stacja kolejowa, z której w minionych dekadach korzystały dziennie tysiące pracowników tego przedsiębiorstwa. Obecnie budynek popada w ruinę, będąc w ofercie sprzedaży PKP od kilku lat. Początkowo, nieruchomość dworcową wraz z działką, wyceniono na 820 tys. zł, później – z uwagi na brak zainteresowania – cena została obniżona do 550 tys. zł. Obecnie cena wywoławcza to ok. 400 tys. zł.

Procedury wstrzymują sprzedaż

Przejęciem budynku dworca zainteresowana jest Gmina Tarnów. Chęć takiego rozwiązania była wyrażana już wielokrotnie, ale PKP SA stoją na stanowisku, że budynek ma zostać sprzedany w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. Co prawda dworzec wraz z działką znajdują się w katalogu nieruchomości na sprzedaż, ale ogłoszenie przetargu będzie możliwe dopiero po zakończeniu trwających właśnie procedur wewnętrznych. Przedstawiciele PKP potwierdzili, że kilka podmiotów jest zainteresowanych nabyciem nieruchomości i w tym celu zwróciło się do spółki.

Zanim budynki kolejowe trafią na sprzedaż, procedura przewiduje przeprowadzenie rozpoznania wśród spółek kolejowych, czy któraś z nich nie byłaby zainteresowana taką nieruchomością. W przypadku mościckiego dworca, takiego zainteresowania nie było. Po ogłoszeniu przetargu będzie mogło do niego przystąpić miasto Tarnów.

– Zasady sprzedaży lub przekazywania obiektów kolejowych określa ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Warunki przekazywania nieruchomości na rzecz samorządów określa wspomniana ustawa. Funkcje transportowe (np. zachowanie poczekalni) muszą zostać zachowane przy nieodpłatnym przekazaniu dworców na rzecz JST. Chciałabym jednak podkreślić, że w przypadku dworca Tarnów Mościce PKP S.A. planuje sprzedaż obiektu w trybie przetargu ustnego niegraniczonego – powiedziała Katarzyna Grzduk, specjalista wydział prasowego biura komunikacji i promocji PKP SA.

Węzeł przesiadkowy z parkingiem

Z tarnowskiego magistratu uzyskaliśmy informację, że przedstawiciele Gminy Miasta Tarnowa od wielu lat prowadzą rozmowy z przedstawicielami Polskich Kolei Państwowych w sprawie pozyskania nieruchomości zabudowanej budynkiem dworca kolejowego w Tarnowie-Mościcach. – W ubiegłym roku ponownie zwrócono się do PKP z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miasta Tarnowa w trybie art. 39 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Przepis ten stanowi, iż przekazanie mienia jednostkom samorządu terytorialnego na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu może nastąpić nieodpłatnie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Augustyński, zastępca prezydenta Tarnowa.

W okolicach stacji kolejowej w Mościcach, w zachodniej części Tarnowa, znajdują się nie tylko nieruchomości PKP (czyli dworzec i działka), ale również tereny gminy. Gmina Miasta Tarnowa chciałaby stworzyć węzeł przesiadkowy w systemie parkingów Park&Ride. Czy te plany powiodą się?

– Decyzją spółki PKP S.A. jest wdrożenie procedury zmierzającej do wystawienia działki zabudowanej budynkiem dworca na sprzedaż w trybie przetargu nieograniczonego.
W sytuacji nieskutecznej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości PKP zadeklarowało podjęcie rozmów dotyczących nieodpłatnego przekazania nieruchomości na rzecz Miasta Tarnowa – powiedział Piotr Augustyński.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP SA (0)
(0)

Więcej z regionu:

Tarnów (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP SA (0)
(0)

Wiecej z regionu:

Tarnów (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS