Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Dlaczego szyny nie lubią upałów

Dalej Wstecz
Autor:

Tines

Data publikacji:
09-07-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tines

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Dlaczego szyny nie lubią upałów
Podczas fali upałów często w mediach pojawiają się informacje o wybrzuszonych szynach, wykolejonych składach i opóźnieniach na liniach. Lato nie zaskoczyło kolejarzy i tramwajarzy, toczą oni jednak nierówną walkę z temperaturą. O ile nowoczesna infrastruktura lepiej znosi ekstremalne warunki, to jej starsza wersja może w każdej chwili zawieść.

Miarowy stukot poruszającego się pociągu jest wywoływany przez szyny połączone śrubami (łączenie łubkowe). Nowa infrastruktura kolejowa i tramwajowa wykorzystuje już łączenie bezstykowe (np. spawane termitem). Dzięki temu powstaje szyna długa nawet na kilka kilometrów. Zaletą tego rozwiązania jest brak wspomnianego charakterystycznego odgłosu kół, a co za tym idzie obniżenie hałasu i większy komfort pasażerów.

To rozwiązanie ma jednak pewną wadę. Każdy kto pamięta lekcje fizyki, wie, że stal pod wpływem temperatury zwiększa lub zmniejsza swoją objętość. Jeśli dołożymy do tego równania szynę długą na kilka kilometrów obciążoną ciężkimi podkładami lub wbudowaną w jezdnię to z rachunku wyjdzie nam, że szyna ma tylko jedną drogę rozrostu – na długość.

Współczynnik rozszerzalności cieplnej stali wynosi 0,000012 m na 1°C. W związku z tym wraz ze wzrostem temperatury o jeden stopień 5-kilometrowa szyna wydłuży się o 6 cm. Przy wzroście o 10 stopni długość wzrośnie o 60 cm. Szyna zblokowana przez mocowania może rosnąć tylko na swoich końcach, pod warunkiem, że nie jest niczym ograniczona, np. drugą szyną.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Biznes

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Jakub Madrjas 27 października 2022

MPK Poznań montuje "superszyny" na Moście Teatralnym

Zintegrowany transport

MPK Poznań montuje "superszyny" na Moście Teatralnym

Redakcja/inf. pras. 09 października 2022

Londyn sprawdzi jak schłodzić wiekowe metro

Infrastruktura

Londyn sprawdzi jak schłodzić wiekowe metro

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2022

Naukowcy ze Świerku pomagają w badaniu szyn kolejowych

Innowacje

Szczecin do odwołania bez tramwajów na Prawobrzeże. Pękają nowe szyny

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Biznes

Mniejsza konkurencja na rynku szyn kolejowych? UOKiK ma obawy

Jakub Madrjas 27 października 2022

MPK Poznań montuje "superszyny" na Moście Teatralnym

Zintegrowany transport

MPK Poznań montuje "superszyny" na Moście Teatralnym

Redakcja/inf. pras. 09 października 2022

Londyn sprawdzi jak schłodzić wiekowe metro

Infrastruktura

Londyn sprawdzi jak schłodzić wiekowe metro

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2022

Naukowcy ze Świerku pomagają w badaniu szyn kolejowych

Innowacje

Szczecin do odwołania bez tramwajów na Prawobrzeże. Pękają nowe szyny

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5