Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Priorytety MI na kolei: prędkość, przepustowość i połączenia międzynarodowe

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Priorytety MI na kolei: prędkość, przepustowość i połączenia międzynarodowe
fot. Trakcja SAZdjęcie ilustracyjne
Żaden wieloletni program inwestycyjny na kolei nie zostanie porzucony – zapewnia nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury. Resort obiecuje zmiany w podejściu do planowania i realizacji inwestycji, zwiększające ich efektywność. Niezagrożone są też inwestycje w linie dużych prędkości w kierunku granicy niemieckiej i czeskiej – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.

Jak pisaliśmy niedawno, w odpowiedzi na interpelację poselską resort opublikował listę swoich priorytetów na najbliższe lata w poszczególnych gałęziach transportu. W zakresie kolejnictwa pierwsze miejsce zajmuje poprawa jakości przewozów. Oprócz wzrostu prędkości maksymalnych ma przyczyniać się do niej także zwiększenie przepustowości poszczególnych szlaków i stacji, do którego – zdaniem obecnego kierownictwa resortu – w poprzednich kadencjach przywiązywano zbyt małą wagę.

Inne zmiany na lepsze mają – według deklaracji MI – dotyczyć efektywności prowadzonych inwestycji. Ważnym krokiem naprzód ma też być opracowanie Krajowego Planu Wdrażania TSI dla podsystemu „Sterowanie” w zakresie wdrażania systemu ERTMS.

Ministerstwo zamierza też podnieść poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zapowiedziano rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budowli kolejowych i ich usytuowania, dla skrzyżowań linii kolejowych i bocznic z drogami oraz w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Programy wieloletnie – Krajowy Program Kolejowy, Kolej Plus, program przystankowy do 2025 i utrzymaniowy do 2028 r. – mają być kontynuowane. Ministerstwo zadeklarowało coroczne przyznawanie środków niezbędnych do ich realizacji.

Z kontynuacją będziemy mieli do czynienia także w zakresie współpracy międzynarodowej. Resort zapowiada dalsze prace nad połączeniami z europejską siecią kolei dużych prędkości w Niemczech (poprzez przedłużenie linii KDP „Y” z Poznania) i w Czechach (poprzez nową linię Katowice – Ostrawa, wchodzącą w skład „komponentu kolejowego” CPK). Wspólnie z Niemcami ma także zostać zmodernizowany i zelektryfikowany ciąg Szczecin – Berlin. W odpowiedzi na interpelację wspomniano także o elektryfikacji transgranicznej linii przez Zgorzelec i Görlitz. Dalszą modernizację CMK (z dostosowaniem do prędkości szlakowej 250 km/h) określono jako element inicjatywy KDP V4, zmierzający do połączenia siecią szybkich kolei stolic państw Grupy Wyszehradzkiej – Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier. Nowy rząd ma też konsekwentnie realizować projekt Rail Baltica.

Szczególne miejsce – wobec wojny toczącej się za wschodnią granicą Polski – będzie zajmowała współpraca ze stroną ukraińską. Do jej najważniejszych elementów będzie należało wspieranie rozwoju infrastruktury kolejowej na granicy. Temat wsparcia dla walczącej z rosyjską agresją Ukrainy został też szeroko poruszony w innych częściach omawianego dokumentu.

MI deklaruje działania podnoszące konkurencyjność transportu intermodalnego – mają one polegać na wykonywaniu postanowień „Kierunków Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.”. Zapowiedziano prace legislacyjnych w sprawie „udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych oraz transportu intermodalnego”. Realizacja programów własnych spółek kolejowych w zakresie infrastruktury dworcowej i taboru kolejowego ma być wspierana i monitorowana. Osobno wymieniono wśród priorytetów wspieranie działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury, taboru, bezpieczeństwa oraz transportu intermodalnego z wykorzystaniem środków dostępnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Można wygrać podróż pociągiem po Europie z DiscoverEU

Pasażer

Można wygrać podróż pociągiem po Europie z DiscoverEU

Urząd Transportu Kolejowego 16 kwietnia 2024

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Prawo i polityka

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Kraków. Trwa budowa torowiska na kolejnym fragmencie ul. Zwierzynieckiej

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Można wygrać podróż pociągiem po Europie z DiscoverEU

Pasażer

Można wygrać podróż pociągiem po Europie z DiscoverEU

Urząd Transportu Kolejowego 16 kwietnia 2024

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Prawo i polityka

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Kraków. Trwa budowa torowiska na kolejnym fragmencie ul. Zwierzynieckiej

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5