Jakie natężenie ruchu będzie w Gdańsku w 2015, 2025 i 2035 roku? I czemu właściwie służyć mają te prognozy? Powstał "Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska" - narzędzie do wykonywania prognoz i analiz transportowych, pozwalających na nowoczesne planowanie i zarządzanie systemem transportowym.
- To bardzo przydatne narzędzie, które ma pomóc analizować istniejące zjawiska i zachowania komunikacyjne mieszkańców, a przez to generować pomysły na planowanie i rozwój systemów i układów transportowych - podkreśla zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.
Transportowy model symulacyjny Gdańska (TMS) stworzony został przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współpracy z jednostkami miejskimi oraz konsultacji pracowników naukowych i drogowców z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej, Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej oraz Biura Inżynierii Komunikacyjnej w Gdańsku.
TMS ma szerokie, praktyczne zastosowanie m.in. przy planowaniu systemów transportowych, projektowaniu układów transportowych, zarządzaniu systemami transportowymi, procesie wnioskowania o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej przy opracowywaniu analiz kosztów i korzyści dla projektów inwestycyjnych w sektorze transportu.
- Planowanie i funkcjonowanie sieci transportowych w mieście jest procesem skomplikowanym, który wymaga podejmowania odpowiedzialnych i wiążących decyzji oraz ciągłego rozwiązywania złożonych problemów dotyczących optymalizacji systemu transportowego. Proces ten wymaga zastosowania różnych narzędzi, do których należy zaliczyć programy prognostyczne. W przypadku systemów transportowych prognozowanie najczęściej dotyczy oszacowania przyszłego - średnio lub długoterminowego - ruchu drogowego, wielkości podróży, przewozów pasażerskich lub towarowych, na istniejącej lub planowanej sieci transportowej - wyjaśnia dyr. Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
TMS dostarcza szeregu danych, m.in. do prac planistycznych, studiów wykonalności obiektów transportowych, projektów zmian organizacji ruchu, zaawansowanego sterowania ruchem, zmian w rozkładach jazdy pojazdów transportu zbiorowego, czy oceny efektywności systemów transportowych.
- Za pomocą opracowanego modelu istnieje możliwość zamodelowania wpływu nowych inwestycji drogowych na układ dróg lokalnych, np. budowa ulicy nowej Świętokrzyskiej spowoduje ok. 60% spadek natężenia ruchu na istniejącej ulicy Świętokrzyskiej. Analizy takie pomagają w wyborze wariantu rozwoju układu transportowego miasta, także w wymiarze lokalnym - tłumaczy Tomasz Budziszewski z Biura Rozwoju Gdańska.
Prezentowany model daje też możliwości oceny efektywności realizacji inwestycji w zakresie transportu zbiorowego. Dobrze obrazuje to rozwój sieci tramwajowej w dzielnicy Gdańsk Południe - każdy kolejny odcinek linii tramwajowej oddany do użytku podnosi efektywność (wzrost potoku pasażerskiego) sieci w tym rejonie. I tak w 2009 roku liczba pasażerów podróżujących w godzinie szczytu popołudniowego tramwajem w al. Armii Krajowej wynosiła ok. 900 pasażerów na jeden kierunek. Po uruchomieniu linii w al. V. Havla liczba ta wzrosła do ok. 1300 pasażerów na jeden kierunek w godzinie szczytu popołudniowego. Na podstawie modelu prognozuje się, że w roku 2025, w przypadku kontynuowania budowy układu linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe, liczba ta może wzrosnąć do ok. 2200 pasażerów na jeden kierunek w godzinie szczytu popołudniowego
Podstawą do budowy TMS były kompleksowe badania ruchu wykonane w Gdańsku w 2009 roku. Wyniki badań stanowią bardzo bogatą bazę danych o zachowaniach transportowych mieszkańców Gdańska.
TMS zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który od kilku lat jest jednym z najpopularniejszych w Polsce oraz Europie narzędziem do modelowania zachowań transportowych mieszkańców i prognozowania ruchu.