PKP PLK ogłosiła przetarg w formule "projektuj i buduj" na rewitalizację odcinka Koluszki - Częstochowa linii kolejowej nr 1. To najdroższy z ośmiu zapowiedzianych przez PKP PLK projektów rewitalizacyjnych, które Komisja Europejska zgodziła się dofinansowywać z POIiŚ.
Odcinek Częstochowa - Koluszki ma długość 125 kilometrów. Na dwutorowym odcinku obecnie stan 144 km torów pozwala utrzymywać prędkość 120 km/h, 15 km - prędkość 90-100 km/h, 47 km – 80 km/h, 19 km – 70 km/h, a 21 km – 50 km/h. (Dane: Robert Wyszyński "Rewitalizacje atakują – cz. III", miesięcznik "Rynek Kolejowy" 4/2012). W tej chwili pociągi regionalne potrzebują na pokonanie go 2 godzin 20 minut, a pociągi TLK - 1 godziny 50 minut.
W ramach rewitalizacji odcinka, w rozpisanym właśnie przetargu PKP PLK zleci wymianę nawierzchni w kilkunastu lokalizacjach, wzmocnienia podtorza, wymianę rozjazdów na ponad 10 stacjach i posterunkach odgałęźnych. Zarządca infrastruktury przewiduję likwidację toru nr 3, nastawni i rozjazdów w Piotrkowie Trybunalskim. Zlikwidowanych zostanie też kilka strażnic. W ramach prac nastąpi zabudowa samoczynnej blokady liniowej na szlaku Piotrków Trybunalski - Rozprza.
Pasażerowie doczekają się przebudowy peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk,, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki, Aniołów. Bezpieczniejsze będą przejazdy kolejowe na linii - sześć zyska kategorię "B", a 13 - kategorię "C". Remont dotknie też trzydziestu mostów, kilku wiaduktów i kilkunastu przepustów.
Podstawowe parametry linii planowane do osiągnięcia po realizacji zadania to: maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich 120 km/h, maksymalna prędkość dla pociągów towarowych 100 km/h, utrzymanie obecnych nacisków na oś 221 kN. Na wykonanie zadania wykonawca będzie miał dokładnie 730 dni od momentu podpisania umowy. Rewitalizacja "Wiedenki" ma kosztować pół miliarda złotych. Wstępną zgodę na dofinansowanie modernizacji linii kolejowych ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyraziła Komisja Europejska. Jest to jeden z punktów programu wykorzystania 7 mld złotych zaoszczędzonych przez PKP PLK w przetargach na wykonanie poprzednich inwestycji z POIiŚ.